Tampere Filharmonian klassikkokevättä maustavat elokuvamusiikki, teemakonsertit ja kiinnostavat vierailut

Tampere Filharmonian kevätkaudelle on julkaistu uusia konsertteja ja solisteja. Orkesterimusiikin klassikoiden ja perinteisten sinfoniakonserttien lisäksi tarjolla on barokkia, oopperamusiikkia, kuoroteoksia, uutta ja vanhaa elokuvamusiikkia sekä koko perheelle suunniteltua ohjelmaa.–Aloittaessani työt Tampereella kausi oli Helena Hiilivirran tekemänä jo käytännössä valmis. Minun tehtäväkseni jäivät lisäykset ja täydennykset yhteistyössä ylikapellimestarin ja orkesterin kanssa, intendentti Kristiina Penttinen kertoo.Klassikkokevään ohjelmistossa on esimerkiksi Beethovenia, Tšaikovskia, Mahleria, Stravinskia, Sibeliusta ja Šostakovitšia. Orkesterin oma ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali johtaa yhteensä viisi konserttia. Kausi käynnistyy brittihovin luottokapellimestari Christopher Warren-Greenin poikkeuksellisella kahden viikon periodilla. Vierailuille saapuvat myös Yhdysvalloissa pitkän uran tehnyt Christopher Seaman, perulaissyntyinen Caminos del Inkan perustaja Miguel Harth-Bedoya, ja chicagolaisen Grant Park Music Festivalin pääkapellimestari Carlos Kalmar, joka johti Tampereella viimeksi yli 10 vuotta sitten. Ensi kertaa Tampereella johtavat norjalainen Cathrine Winnes, monipuolisen kulttuuritaustan omaava Andrew Gourlay sekä Musica Novan taiteellisena suunnittelijanakin työskennellyt suurten festivaalien vakiovieras André de Ridder. Helmikuussa orkesteri soittaa Tampereen Oopperassa Puccinin La Bohèmea Alberto Hold-Garridon johdolla.Orkesterin kevätkausi esittelee joukon mielenkiintoisia solistivieraita. Tamperelaisille tuttu Olli Mustonen soittaa Bartókin toisen pianokonserton solistina, ja toinen kansainvälisesti menestynyt suomalaispianisti Paavali Jumppanen vierailee Tampereella jo kolmatta kertaa. Nuori huippusaksofonisti, britti Jess Gillam, esiintyy Rouvalin johtaman konsertin solistina maaliskuussa ja norjalainen tähtisopraano Mari Eriksmoen huhtikuussa. Palmgrenin toinen pianokonsertto Virta kuullaan Mackenzie Melemedin tulkintana ja korealaisen Unsuk Chinin sellokonserton solistiksi saapuu Tanja Tetzlaff. Keväällä 2018 ihastuttanut viulusolisti Nemanja Radulović palaa Tampereelle Hatšaturjanille omistetuissa konserteissa. Tampereen Filharmonista Kuoroa kuullaan esimerkiksi Duruflén Requiemissä, jonka solisteina laulavat Monica Groop ja Tommi Hakala.Kevätkauden kohokohtia ovat myös monenlaiset erikoiskonsertit. Loud Silents Festivalin elokuvakonsertissa Laulu Tulipunaisesta kukasta (1919) -elokuvaa säestää Jonne Valtosen uuden musiikin kantaesitys. Lisää elokuvamusiikkia kuullaan Petri Komulaisen johtamassa Avaruusseikkailu 2019 -konsertissa, jossa yhdistyvät muun muassa Star Wars ja E.T. -elokuvien melodiat ja valikoidut avaruusaiheiset teokset. Helmikuussa Tuomiokirkossa soi kapellimestari ja cembalisti Matias Häkkisen kokoama barokkikonsertti, jossa on mukana myös Pärtin uusvanhaa sävelkieltä. Perheitä on muistettu Saint-Saënsin suosikkiteoksella Eläinten karnevaali, jonka ohessa lauletaan ja leikitään Satu Sopasen johdolla ja jonka jälkeen lapset pääsevät tutustumaan soittimiin. Kausi päättyy konserttiin lauluyhtye Club For Fiven kanssa Tampereen Sävelessä.Lipunmyynnin aikataulu:Kevään yksittäis- ja Kvartetto-lippujen sekä kamarimusiikkisarjalippujen myynti alkaa maanantaina 3.12. Tampere-talon lipunmyynnissä ja lippu.fi:ssä klo 8 ja Kulttuurimyymälä Aplodissa klo 10.Vanhat kausikorttipaikat pidetään varattuina ke 19.12. iltaan saakka. Kausikorttimyynti päättyy ma 7.1., mikäli paikkoja on jäljellä.OHJELMAA TAMPERE-TALON AULASSA ma 3.12.Tampere-talon ovet avataan klo 7.30.klo 8 lipunmyynti alkaaklo 9 Anton Chausovskii ja Vuillaume-viuluklo 10 Antti Hirvonen & Mikhail Kapustin, pasuunat• Kahvitarjoilu aamupäivän ajan• Orkesterin ja Pro Orchestran tuotteita edullisesti pukinkonttiin klo 14 saakka• Liikkuva kirjasto esittelee kirjaston musiikkipalveluitaTervetuloa ostoksille!Kevään esitteet:Kevään kausikirjanen ja päivitetty haitariesite ovat jaossa Tampere-talon aulassa ja lipunmyyntipisteissä.HUOM! Valitettavasti esitteissä on väärä Kvartetto-lipun hinta eläkeläisille. Painetuissa esitteissä lukee 85 euroa, kun oikea hinta on 68 euroa. Pahoittelemme virhettä.