Kohtalon kysymyksiä

15.12.2023
19.00 - 21.00
Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Emilia Hoving, kapellimestari
Johannes Põlda, viulu

Vítězslava Kaprálová: Suita Rustica
Sergei Prokofjev: Viulukonsertto nro 1
Pjotr Tšaikovski: Sinfonia nro 5

Kaksoiselämää viettänyt Pjotr Tšaikovski purki viimeisiin teoksiinsa salaisimmat ajatuksensa. Omakohtainen viides sinfonia haastaa elämän ja kuoleman kamppailuun itsensä Kohtalon. Orkesterin tuore konserttimestari Johannes Põlda tarttuu Prokofjevin ensimmäiseen viulukonserttoon. Vítězslava Kaprálován Suita Rustica on unohtuneen tšekkisäveltäjän taidonnäyte uusklassismin väreissä.

Tämä on kausikorttisarjan konsertti, johon kuuluu lisäksi Teokset tutuiksi -tilaisuus klo 18 sekä maksullinen (10€) Lapsiparkki alkaen klo 18.45

Konsertissa on väliaika. Konsertti päättyy noin klo 21.00.

Liput: Perushinta 30 € / eläkeläiset 24 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 15 € / alle 17-vuotiaat 10 €

Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippu.fi:n myyntikanavissa lipun hintaan lisätään tilaus- ja maksutapamaksu).
Päivät
15.12.2023
Aika
19.00 - 21.00
Sijainti
Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Hinta
10-30€

Esiintyjät ja teokset

  • ”Hovingilla on kaikki ne analyyttiset ja emotionaaliset ominaisuudet, jotka tekevät hyvän kapellimestarin.” (Hufudstadsbladet, helmikuu 2020)

    Emilia Hoving (s. 1994) herätti ensimmäistä kertaa laajaa kansainvälistä huomiota toukokuussa 2019, kun hän paikkasi lyhyellä varoitusajalla menestyksekkäästi Radion sinfoniaorkesterin konsertteja. Hän toimi tuolloin RSO:n apulaiskapellimestarina. Vuosina 2020–2022 hän toimi Ranskan radion filharmonikkojen ylikapellimestari
    Mikko Franckin apulaiskapellimestarina.

    Kapellimestari Hoving on esiintynyt monien kotimaisten orkesterien kapellimestarina, sekä tehnyt vierailuja useisiin eurooppalaisorkestereihin. Kesällä 2022 hän debytoi muun muassa Britanniassa Philharmonia-orkesterin kapellimestarina ja vierailu poiki välittömästi konserttisarjakutsun takaisin vuonna 2024. Hoving on johtanut sinfoniaorkestereita myös Japanissa ja Kanadassa.

    Suomen arvostelijain liitto myönsi Hovingille vuoden 2021 Kritiikin kannukset – palkinnon. Palkinto jaetaan vuosittain suomalaiselle taiteilijalle tai ryhmälle ansiokkaasta suorituksesta tai taiteellisesta läpimurrosta. Palkintoperusteissaan raati kuvaili Hovingin kontaktia johdettavaan orkesteriin aidoksi, syvälliseksi ja
    intensiiviseksi.

  • Virolainen viulisti Johannes Põlda on toiminut Tampere Filharmonian ensimmäisenä konserttimestarina vuoden 2023 alusta. Aiemmin Põlda on toiminut muun muassa Lapin kamariorkesterissa toisena konserttimestarina ja Eesti Sinfoniettassa ensimmäisenä konserttimestarina. Tampereelle hän tuli Kuopion kaupunginorkesterin ykkösviulun äänenjohtajan paikalta.

    Johannes kertoo: ”Muusikon ja erityisesti orkesterimuusikon työ on mahtavaa! Yleisölle esiintyminen ja heidän reaktioidensa näkeminen on suuri lahja. Olen myös erittäin kiitollinen siitä, että saan tehdä työtä, jota rakastan, eli soittaa viulua. Orkesterissa soittamisen lisäksi minulle on tärkeää tunne kuulumisesta isompaan ensembleen, mutta myös soittaminen soolona. Rakastan soittaa eri aikakausien ja tyylien teoksia eri säveltäjiltä, mutta suosikkejani ovat Brahms, Sibelius, Tšaikovski ja Beethoven.”

    Põlda on esiintynyt muun muassa Tallinnan kamariorkesterin, Viron kansallisen sinfoniaorkesterin, Eesti Sinfoniettan, Haapsalun kaupunginorkesterin sekä Kuopion kaupunginorkesterin solistina. 2018 hän sijoittui kolmanneksi Viron yleisradioyhtiön televisioimassa Klassikatähed-musiikkikilpailussa.

    Põlda aloitti viulutunnit kolmevuotiaana Virossa. Vuonna 2012 hän jatkoi opintojaan Sibelius-Akatemiassa professori Mari Tampere-Bezrodnyn johdolla. Hän on myös opiskellut Yhdysvalloissa Eastman School of Musicissa professori Oleh Krysan johdolla, sekä osallistunut muun muassa Pavel Bermanin, Yuri Zhislinin ja Mikhail Kopelmanin mestarikursseille.

  • I-viulu
    Kaija Lukas, 1.konserttimestari tp.
    Lotta Laaksonen, 2. konserttimestari tp.
    Maria Itkonen, 3. konserttimestari
    Riikka Marttila *
    Liina Nuora-Loijas ***
    Lea Antola
    Tatevik Ayazyan
    Maria Garcia Escudero
    Raimo Hannikainen
    Siri Heinonen
    Jaakko Nordman
    Ivi Ots
    István Szalay
    Vitali Torkkeli
    Kati Tuominen-Heroja
    Maksym Filatov tp.

    II-viulu
    Kimmo Tullila *
    Heidi Kuula **
    Hanna Parviainen ***
    Anna Angervo
    Riitta Hallila
    Linda Halme
    Heikki Hannikainen
    Kirsi Korpela-Pulkkinen
    Kristine Lilientale-Birzniece
    Eeva-Liisa Suuronen
    Pirjo Tulisalmi
    Sanna Tullila
    Anni Ylikallio

    Alttoviulu
    Mikhail Slobodjaniuk, sooloaltisti
    György Balázs *
    Vadim Grumeza ***tp.
    Kaisa Anttila
    Marianne Hautakangas
    Elizabete Jokiranta
    Kimmo Kivivuori
    Anne Korhonen
    Taavi Nachtigall
    Anni Tiainen-Hammo
    Satu Kae tp.
    Terhi Lehtiniemi tp.

    Sello
    Kalle-Pekka Koponen, soolosellisti
    Simon Svoboda **tp.
    Tommi Wesslund ***
    Reinis Birznieks
    Miika Jämsä
    Maija Juuti
    Sampo Liukko
    Panu Saari
    Virpi Välimäki
    Hannes Jämsä tp.

    Kontrabasso
    Jarkko Uimonen *
    Viktor Varga **tp.
    Juha Kleemola
    Pentti Huhtinen
    Tuomo Kinnunen
    Antti Laulaja
    Heikki Lehtinen
    Vilhelm Karlsson tp.

    Huilu
    Annaleena Jämsä *
    Malla Vivolin **
    Seppo Planman

    Oboe
    Saara Kemppi *tp.
    Reiko Mori **tp.

    Klarinetti
    Mark Reding **
    Janne Pesonen ***

    Fagotti
    Marcin Wosinski **tp.
    Lauri Mykrä tp.

    Käyrätorvi
    Jouni Suuronen **
    Pauliina Koskela ***
    Pasi Tiitinen
    Timo Ruskeepää
    Vilma Peltonen op.

    Trumpetti
    Xiang Guo *
    Pawel Marciniak ***
    Tapio Kilpinen

    Pasuuna
    Vygantas Silinskas **
    Mikhail Kapustin ***
    Alexandr Dzhurri tp.

    Tuuba
    Harri Miettunen *

    Patarummut
    Tiina Laukkanen *

    Lyömäsoittimet
    Harri Lehtinen *tp.
    Péter Fodor ***
    Eppu Hietalahti tp.

    Harppu
    Kirsti Vartiainen *

    äänenjohtaja *
    vuorotteleva äänenjohtaja **
    varaäänenjohtaja ***
    tilapäinen tp.
    Kisälliyhteistyö op.

  • Tšekkiläinen Vítězslava Kaprálová (1915–1940) syntyi musiikin mahtimiehen, kriitikon, kuoronjohtajan, pedagogin ja säveltäjän Vaclav Kaprálin ja laulunopettaja Vítězslava Uhlirován perheeseen, ja valmistui Brnon konservatoriosta ensimmäisenä naisena. Pariisissa Kaprálovaa avustivat niin taiteellisesti kuin käytännöllisesti sekä kapellimestari Charles Munch sekä maanmiehensä, säveläjä Bohuslav Martinů, kunnes hänen elämänsä katkesi diagnosoimattomaan tuberkuloosiin vain 25-vuotiaana. Musiikinhistorian lahjakkaimpiin lupauksiin kuuluneen säveltäjän täydellisen unohtumisen pelasti kapellimestari Rafael Kubelík, joka piti hänen musiikkiaan esillä vuosikymmeniä.

    Kaprálován uusklassistinen tuotanto käsittää 25 opusnumeroa, joukossa mm. hieno pianokonsertto sekä Partita pianolle ja jousiorkesterille. Hänen tunnetuin teoksensa on Rudolf Firkušnýlle syntynyt pianosarja Huhtikuun preludit. Kaprálován tähtihetki koettiin ISCM–festivaalilla vuonna 1938 Lontoossa, jossa hän johti Vojenská symfonietan kantaesityksen ylistävien kritiikkien saattelemana. Tämä poiki Universal Musicilta pikaisen tilaustyön, kolmeosaisen Suita Rustican op. 19.

    Vaikka Suita Rustican melodiat ja teemat kumpuavat tšekkiläisestä maaperästä, sen selvä innoittaja on Igor Stravinskyn baletti Petruška, jota Kaprálova oli tutkinut teinivuosistaan saakka. Petruškan tapaan Suita Rustican ensi- ja päätösosat katsovat tanssitapahtumaa sekasortoisena  hälyn ja humun yhteentörmäyksenä, jossa sivujuonteet meinaavat alituiseen kaapata kaiken huomion. Toisessa osassa Antonín Dvořákin melodisuudesta muistuttava böömiläisromantiikka nousee pääosaan.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Nuori Sergei Prokofjev (1891–1953) tunnettiin provosoivista teoksistaan, jossa rytmit repivät ja harmoniat riitelivät. Mutta kun Venäjän keisarivalta oli kaatumassa ja sota riehui Euroopassa, tyyli teki täyskäännöksen. Prokofjevin musiikkiin ilmestyi uusklassistista selkeyttä, pehmeitä reunoja, helppouden tunnetta. Näinä aikoina valmistuivat esimerkiksi Klassinen sinfonia, ooppera Peluri, kolmas ja neljäs pianosonaatti sekä pianosarja Visions fugitives. Kolmas pianokonserttokin oli saamassa muotoaan, joskin se valmistui vasta neljä vuotta myöhemmin.

    Prokofjevin uusi tyyli kulminoitui viulukonserttoon D-duurissa. Vaikka sekin valmistui vuonna 1917, vallankumous lykkäsi sen kantaesitystä vuosilla. Ensimmäisen kerran konsertto kuultiin Pariisissa 1923 Marcel Darrieux’n soittamana, kun konserton soolo-osuuksien kirjoittamisessa auttanut viulisti Paweł Kochański olikin jo ehtinyt lähteä Yhdysvaltoihin.

    Konsertto on Prokofjeville tyypillisesti virtuoosinen, mutta solistin ja orkesterin valtakamppailu on totuttua vähäisempää. Sooloviulu sulautuu orkesterin osaksi pikemminkin taistelutoverina kuin kilpakumppanina. Teos alkaa poikkeuksellisesti hitaalla Andantinolla, ensin uneksivasti ja myöhemmin kertovasti. Toinen osa on paholaismaisesti temppuileva scherzo, teoksen vahvin muistuma Prokofjevin nuoruusvuosien rettelöinnistä. Viimeinen osa Moderato – Allegro Moderato palaa ensiosan haaveisiin sulkeakseen taianomaisen matkan ehjäksi kokonaisuudeksi.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Pjotr Tšaikovskin (1840–1893) sinfoniat voidaan jakaa karkeasti kahtia kolmeen ensimmäiseen ja kolmeen viimeiseen. Siinä missä nuoruusvuosien teokset soivat oikeaoppisen muodon kahleissa ja etäisesti, vuodesta 1878 lähtien syntyneissä sinfonioissa säveltäjä panee itsensä ja elämänsä likoon rohkeasti ja henkilökohtaisesti. On ilmeistä, että homoseksuaalisuuttaan peitellyt Tšaikovski ei yksinkertaisesti jaksanut enää teeskennellä muuta kuin on. Hän onnistui kääntämään kamppailunsa sinfonioidensa ehtymättömäksi polttoaineeksi.

    Kolme viimeistä sinfoniaa muodostavat rakkauden ja kohtalon ympärille punoutuvan puoliohjelmallisen trilogian, jonka sankari on säveltäjä itse. Neljäs sinfonia etenee Beethovenin Kohtalonsinfonian tapaan kuilun partaalta voittoon kohoavana kertomuksena. Kuudennessa sinfoniassa (1893) elämä katkeaa suureen suruun pian täyttymyksellisten tuntojen jälkeen. Sattumaa tai ei, myös tosielämässä Tšaikovski kuoli vain kaksi viikkoa kantaesityksen jälkeen ilmeisesti oman käden kautta.

    Myös viides sinfonia (1888) on tarinallinen, mutta vain ensiosan ohjelmasta on jäänyt Tšaikovskin omakätiset muistiinpanot. Sinfonian hidas johdanto kuvaa “täydellistä antautumista Kohtalolle”, sitä seuraava nopea allegro “mutinoita, epäilyksiä, valituksia, moitteita X:ää kohtaan”, ja vielä “aionko heittäytyä kohtalon viemäksi???” Sinfonian avaava ja loppuun asti toistuva kohtalonteema on lainaus Mihail Glinkan Elämä tsaarille -oopperasta, jossa se on aseteltu sanoihin “älä vaivu suruun”. Teema kasvaa Finaalia kohti aina vain mahtipontisemmaksi kuin todistellen, että kohtalon voimaa uhmaava vastarinta on hyödytöntä nyt ja aina.

    Teksti: Jaani Länsiö