Tulimyrsky

19.1.2024
19.00 - 20.50
Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Matthew Halls, kapellimestari
Alina Ibragimova, viulu

Ilkka Hammo: Spring Flames, kantaesitys
Jean Sibelius: Viulukonsertto
Ralph Vaughan Williams: Sinfonia nro 6

Orkesterin keväkausi käynnistyy tamperelaisen säveltäjän teoksen kantaesityksellä. Ilkka Hammon teos Spring Flames avaa Tampere Filharmonian pirkanmaalaisilta säveltäjiltä tilaamien sävellysten sarjan. Brittiläistynyt maailmantähti Alina Ibragimova saapuu Tampereelle mukanaan suomalaisten ja koko musiikkimaailman rakastama Sibeliuksen viulukonsertto, joka on kaikista 1900-luvun viulukonsertoista levytetyin ja esitetyin. Musiikillisilla maaseutukuvillaan englantilaisten sydämet sulattanut Ralph Vaughan Williams ei koskaan toipunut maailmansotien jättämästä järkytyksestä. Kuudes sinfonia lienee säveltäjän merkillisin ja vavahduttavin teos.

Tämä on kausikorttisarjan konsertti, johon kuuluu lisäksi Teokset tutuiksi -tilaisuus klo 18 sekä maksullinen (10 €) lapsiparkki alkaen klo 18.45.

Konsertissa on väliaika. Konsertti päättyy noin klo 20.50.

Liput: Perushinta 30 € / eläkeläiset 24 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 15 € / alle 17-vuotiaat 10 €. Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippupisteen myyntikanavissa lipun hintaan lisätään tilaus- ja maksutapamaksu).
Päivät
19.1.2024
Aika
19.00 - 20.50
Sijainti
Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Hinta
10-30€

Esiintyjät ja teokset

  • Ylikapellimestari Matthew Halls aloitti kolmivuotiskautensa Tampere Filharmonian ylikapellimestarina ja taiteellisena johtajana elokuussa 2023. Halls on orkesterin kahdestoista ylikapellimestari ja kolmas ulkomaalainen tehtävässä. Avauskaudellaan 2023/24 hän johtaa Tampereella 12 konserttia, joista keväällä seitsemän.

    Halls kertoo Tampere Filharmonian soittajien poikkeuksellisen muusikkouden, innostavan työetiikan ja energisoivan kokeilunhalun valloittaneen hänet yhteisten harjoitusten ensiminuuteista lähtien, ja odottaa mielenkiintoista yhteistyötä orkesterin kanssa tulevina kausina. Hän on myös kertonut olevansa ylpeä voidessaan aloittaa ylikapellimestarina kaupungissa, jossa kulttuuria ja taide-elämää todella arvostetaan.

    Halls vierailee säännöllisesti johtamassa muun muassa Clevelandin orkesteria, Seattlen sinfoniaorkesteria, Wienin sinfonikkoja, Toronton sinfoniaorkesteria ja Suomen Radion sinfoniaorkesteria. Alun alkaen hän tuli tunnetuksi etenkin vanhan musiikin tulkitsijana ja oli yksi ensimmäisistä vierailevista kapellimestareista Nikolaus Harnoncourtin Concentus Musicus Wienin johtajana. Hallsin levytyksiin lukeutuvat mm. Bachin cembalokonsertot, Händelin Parnasso in Festan ensilevytys sekä Bachin pääsiäis- ja ylösnousemusoratoriot.

  • Viulisti Alina Ibragimova (s. 1985) tunnetaan rehellisestä ja välittömästä suhteestaan teoksiin ja yleisöön. ”Konsertissa minulla on sellainen tunne, että kaikki osallistuvat, ja se mitä teen lavalla kimpoaa takaisin yleisöstä.” Hän on kotonaan niin barokkimusiikin kuin vastikään sävellettyjen tilausteosten parissa ja käyttää instrumentteinaan sekä moderneja että periodisoittimia.

    Kaudella 2023/24 Ibragimova palaa Tukholman kuninkaallisen filharmonisen orkesterin, Alankomaiden radion filharmonisen orkesterin, Berliinin saksalaisen sinfoniaorkesterin, Orchestre national de Belgiquen, Orchestra of the Age of Enlightenmentin ja Mahlerin kamariorkesterin taiteilijaresidenssiksi Hitzacker-festivaaleille. Hän debytoi myös Deutsche Kammerphilharmonie Bremenin kanssa ja tekee Euroopan-kiertueet Skotlannin kamariorkesterin ja Kammerorchester Baselin kanssa.

    Lisäksi Ibragimova soittaa omia resitaalikonsertteja ja on esiintynyt mm. BBC:n Proms-festivaalilla. Hän esiintyy säännöllisesti pianisti Cédric Tiberghienin kanssa ja on Chiaroscuro- jousikvartetin perustajajäsen.

    Alina Ibragimovan diskografia Hyperion Recordsilla on laaja ulottuen Bachin konsertoista Prokofjeviin. 2020 hän sai Gramophone-palkinnon levyttämistään Shostakovitšin viulukonsertoista, ja hänen tulkintansa haastavista Paganinin 24 kapriisista oli klassisten albumien listan kärjessä vuonna 2021.

  • I-viulu
    Johannes Põlda 1.konserttimestari
    Liam Mansfield 1.konserttimestari tp.
    Riikka Marttila *
    Liina Nuora-Loijas ***
    Tatevik Ayazyan
    Maria Garcia Escudero
    Raimo Hannikainen
    Siri Heinonen
    Lotta Laaksonen
    Katri Nikkanen
    Ivi Ots
    István Szalay
    Vitali Torkkeli
    Kati Tuominen-Heroja
    Johanna Koponen tp.
    Maksym Filatov tp.

    II-viulu
    Kimmo Tullila *
    Heidi Kuula **
    Hanna Parviainen ***
    Anna Angervo
    Riitta Hallila
    Linda Halme
    Heikki Hannikainen
    Kirsi Korpela-Pulkkinen
    Kristine Lilientale-Birzniece
    Eeva-Liisa Suuronen
    Pirjo Tulisalmi
    Sanna Tullila
    Anni Ylikallio
    Hilkka Miettunen tp.

    Alttoviulu
    Vadim Grumeza ***tp.
    Antti Niemistö **tp.
    Kaisa Anttila
    Heili Hannikainen
    Marianne Hautakangas
    Elizabete Jokiranta
    Kimmo Kivivuori
    Anne Korhonen
    Taavi Nachtigall
    Anni Tiainen-Hammo
    Satu Kae tp.
    Aino Tiala tp.

    Sello
    Kalle-Pekka Koponen soolosellisti
    Simon Svoboda **tp.
    Reinis Birznieks
    Miika Jämsä
    Maija Juuti
    Sampo Liukko
    Panu Saari
    Virpi Välimäki
    Hannes Jämsä tp.
    Tatu Ahola tp.

    Kontrabasso
    Jarkko Uimonen *
    Viktor Varga **tp.
    Joni Armio ***
    Juha Kleemola
    Pentti Huhtinen
    Tuomo Kinnunen
    Antti Laulaja
    Heikki Lehtinen

    Huilu
    Annaleena Jämsä *
    Malla Vivolin **
    Nina Johnson ***

    Oboe
    Juha Ala **
    Nevio Keller **tp.
    Heikki Pöyhönen ***

    Klarinetti
    Jarmo Hyväkkö *
    Janne Pesonen ***
    Reetta Näätänen

    Saksofoni
    Kalle Oittinen*tp.

    Fagotti
    Aleksei Dmitriev *
    Sarah Tako ***
    Lauri Mykrä tp.

    Käyrätorvi
    Jouni Suuronen **
    Ismo Ponkala
    Pasi Tiitinen
    Timo Ruskeepää

    Trumpetti
    Xiang Guo *
    Eero Kiukkonen **
    Tapio Kilpinen

    Pasuuna
    Antti Hirvonen *
    Mikhail Kapustin ***
    Alexandr Dzhurri tp.

    Tuuba
    Harri Miettunen *

    Patarummut
    Tiina Laukkanen *

    Lyömäsoittimet
    Jyri Kurri *
    Harri Lehtinen ***tp.
    Tuomo Oravakangas ***

    Harppu
    Kirsti Vartiainen *
    Vuokko Ahtila tp.

    Kosketinsoittimet
    Ville Hautakangas *tp.

     

    äänenjohtaja *
    vuorotteleva äänenjohtaja **
    varaäänenjohtaja ***
    tilapäinen tp.

  • Kihniössä syntynyt, nykyään Tampereella asuva kitaristi ja säveltäjä Ilkka Hammo (s. 1983) on viime vuosina noussut yhä näkyvämmäksi osaksi Suomen festivaali- ja orkesterikenttää. Hänen kamariteoksiaan on esitetty mm. Tampere Filharmonian Faunien iltapäivässä, Viitasaaren Musiikin aika -festivaalilla, Korsholman musiikkijuhlilla ja Sibelius-Akatemian KLANG-sarjassa. Hammon orkesteridebyytti oli Radion Sinfoniaorkesterin tilaama On the Horizon (2019). Tänä keväänä häneltä kuullaan peräti kaksi suurta kantaesitystä, kun Tampere Filharmonian lisäksi myös RSO on tilannut Hammolta sävellyksen.

    Tampere Filharmonian tilausteos valmistui keväällä 2022 keskellä maailmanpoliittista murrosta. Hammo oli tekemässä keväisen valoisaa ja virtuoosista musiikkia, kun pahat aavistukset Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan tulivat todeksi. Mielivaltainen hävitys tunkeutui Hammon musiikkiin väkipakolla. Teoksen nimeksi tuli Spring Flames (suom. Kevään liekit). Se on omistettu ukrainalaisille sodan keskellä.

    ”Teoksessa on kolme karakteria”, Hammo kuvailee. ”Valoisan energian lisäksi siinä soivat sotaisan ankara iskutus ja melankolinen melodisuus”. Musiikin ehkä tärkeimmäksi aiheeksi muodostui ukrainalainen kansanlaulu Вербовая дощечка (vapaasti suomennettuna Pajupuulankku), jonka teki tunnetuksi YouTubessa esiintynyt, pommisuojaan paennut viulisti Illia Bondarenko vuoden 2022 maaliskuussa. ”Samoin Spring Flamesissa teema kuullaan kuin kellarista, bassoklarinetilla, kunnes se leviää muille puupuhaltimille”, Hammo kertoo. ”Teoksen puolivälissä teema soi englannintorvella, minkä jälkeen alkaa loppuvyörytys. Haluan kuitenkin korostaa toivon merkitystä synkimmälläkin hetkellä. Niin kauan kuin on elämää, on toivoa.”

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Jean Sibeliuksen (1865–1957) viulukonsertosta on liikkeellä kaksi versiota, joista ensimmäistä kuullaan vain harvoin. Teos sai alkunsa pian Sibeliuksen muutettua Helsinkiin. Kapakka tenhosi enemmän kuin työhuone, säveltäminen oli summittaista, musiikkia syntyi tahmaisesti – ja kun inspiraatio iski, kynä sauhusi pidäkkeettä ja vailla kontrollia. Konsertosta tuli hajanainen, venytetty, teemoja ja taitteita tursuava, ultra-virtuoosinen näytöskappale. Kantaesityksen solistiksi pestattu Viktor Novácek sai materiaalin eteensä niin viime tinkaan, että sai sohlattua konserton katkeamatta läpi vain vaivoin.

    Teos lytättiin ykskantaan, joskin Sibelius olisi ymmärtänyt teoksen ongelmat itsekin. Kahden vuoden ajan hän hioi siitä uutta ja ehyempää, heitteli rönsyjä roskiin. Mukana meni myös toinen, minuuttien mittainen soolokadenssi. Viulustemman oikomishoidon seurauksena pinnallinen taiturillisuus väistyi todellisen taiteen tieltä ilman, että virtuoosisuudesta tarvitsi tinkiä nimeksikään. Toisen kantaesityksen vuonna 1905 soitti Karel Halíř ja Berliinin filharmonikot Richard Straussin johdolla.

    Kolmeosainen teos alkaa maalailevalla äänimaisemalla, johon solisti liittyy vaivihkaa teemaansa tunnustellen. Konserttomuotoon kuuluva kehittelyjakso on kekseliäästi sijoitettu poikkeuksellisen laajaan soolokadenssiin. Toisen osan kohokohta on viulun kaksoisottein kuuluva vuodatus ja pitkitetty purkautuminen duuriin. Juoksutuksin kuorrutettua Finaalia kriitikko Donald Francis Tovey tunnetusti kutsui jääkarhujen poloneesiksi.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Ralph Vaughan Williams (1872–1958) oli Englannin kansallisromantiikan suurin nimi Edward Elgarin jälkeen. Hänen musiikkinsa kulmakivet puskivat maaseudun musiikista ja maisemista, pelloilta ja nummilta, Ison-Britannian karuilta rannoilta. Sinfonisten runojen ja oopperoiden lisäksi hän sävelsi yhdeksän sinfoniaa, joista ehkä tunnetuimmat kantavat lisänimiä A Sea Symphony (1909), Lontoo (1913) ja Pastoraali (1921).

    Kuudes sinfonia (1947) syntyi toisen maailmansodan loppumetreillä, savun tuskin hälvettyä. Vaikka Vaughan Williams vakuutteli työskennelleensä ilman ohjelmaa, yleisö tiesi odottavansa kantaaottavaa musiikkia – sinfonia oli tykkitulen tahrima jo kauan ennen kantaesitystä. Olihan säveltäjällä myös omakohtainen kokemus sodasta palveltuaan ensimmäisen maailmansodan rintamalla ambulanssikuskina.

    Kontrasti viidennen sinfonian (1942) tyyneen maailmankuvaan ei voisi olla räikeämpi, mutta koska säveltäjä ei suostunut raottamaan tarkoitusperiään, kuulijat sepittivät sinfonialle taustatarinan itse: esimerkiksi Scherzon jazz-kohtauksen räväkkä leikkautuminen kuvaisi svengaavan Lontoon yllätyspommituksia; viimeinen osa tuhkapilven varjossa luhistuvaa aavekaupunkia. Sinfonian epävirallinen lisänimi Sotasinfonia on niinikään kriitikoiden keksimä.

    Neljäosainen teos esitetään ilman osien välisiä taukoja. Ensiosa Allegro tempaa tapahtumien keskelle vauhdilla, joka pitää viimeiseen osaan saakka. Uhkaavasti vellova hidas osa Moderato tykyttää tunnistettavaa kolmen äänen rytmiä alusta loppuun vain hetkiksi levähtäen, ja sitten raivokas Scherzo hyökkää päälle. Lopun epilogin kontrapunktinen melodiarihmasto kuiskailee hiljakseen yli kymmenen minuutin ajan, kunnes viimeinenkin valonpilkahdus sammuu lopullisesti.

    Teksti: Jaani Länsiö