Intohimoiset romantikot

7.11.2025

19.00 - 21.00

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Pjotr Tšaikovskin Romeon ja Julian ylitsevuotavista tunteenpurkauksista Felix Mendelssohnin taiturimaiseen viulukonserttoon – ilta on omistettu romantikkosäveltäjien sydäntä hyväileville soinneille.

Julie Røssland, kapellimestari 

Henning Kraggerud, viulu 


Pjotr Tšaikovski: Romeo ja Julia, alkusoittofantasia 

Felix Mendelssohn: Viulukonsertto 

Johan Svendsen: Sinfonia nro 1 


Inhimillisiä tunteita, yli-inhimillisiä taitoja – romantikot tekivät kaiken näyttävämmin kuin edeltäjänsä. Felix Mendelssohnin konsertossa soi viimeisilleen viritetty viulutaide, Pjotr Tšaikovskin Romeossa ja Juliassa rakkaus kukoistaa, kunnes se kuolee. Norjalaiset romantikot tunnetaan kansanmusiikillisista sävyistä, mutta Johan Svendsen tarjosi jotain suurempaa: sinfonisen vyöryn, joka nosti norjalaisen orkesterimusiikin kansainväliselle kartalle. Viime vuoden Huomisen huiput -konsertin nuori lupaus, norjalainen Julie Røssland, debytoi nyt Tampere Filharmonian kausikonsertissa. Välittömällä lavaolemuksellaan hurmaava Henning Kraggerud tekee samalla odotetun paluun Tampereelle. 


Kausisarjan konsertti, sisältää väliajan

Teokset tutuiksi klo 18, Lapsiparkki klo 18.45


Liput: peruslippu 34 € / eläkeläiset 26 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 16 € / alle 18-vuotiaat 10 €


Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippupisteen myyntikanavissa lipun hintaan lisätään palvelu- ja tilausmaksu sekä mahdolliset toimitus- ja maksutapamaksut). 

Päivät

7.11.2025

Aika

19.00 - 21.00

Sijainti

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Hinta

10-34€

Teokset ja esiintyjät

  • Norjalainen Julie Røssland viimeistelee kapellimestariopintojaan Sibelius-Akatemiassa Sakari Oramon johdolla, ja konsertti Tampere Filharmonian kanssa 7.11.2025 on hänen maisterikonserttinsa. Kandidaatin tutkintonsa Røssland suoritti Stavangerin yliopistossa.

    Hän on johtanut mm. Norjan ja Ruotsin radion sinfoniaorkestereita, Tampere Filharmoniaa, Kölnin Gürzenich-orkesteria ja Stavangerin sinfoniaorkesteria. Tulevia debyyttejä ovat mm. Bremenin ja Ruotsin radion sinfoniaorkesterit sekä Bergenin filharmonikot.

    Røssland kuuluu Talent Norge -ohjelman Dirigentforumiin ja hän on osallistunut mm. Sakari Oramon, Peter Eötvösin ja Wolfram Christin mestarikursseille.

    Røssland on erityisen kiinnostunut norjalaisesta musiikista ja on tehnyt uuden edition Geirr Tveittin kansanlaulusarjasta. Hän on saanut useita palkintoja ja apurahoja taiteellisista ansioistaan.

    Lue lisää: http://julierossland.com

  • Norjalainen viulisti ja säveltäjä Henning Kraggerud toimii Arctic Philharmonic -orkesterin taiteellisena johtajana. Hän on monipuolinen muusikko, joka tunnetaan myös pedagogina, säveltäjänä ja improvisoijana.

    Kraggerud on esiintynyt solistina ja musiikinjohtajana (play-director) useiden merkittävien orkestereiden kanssa, esimerkkeinä BBC:n skotlantilainen sinfoniaorkesteri, Vancouverin ja Toronton sinfoniaorkesterit, Tanskan Kuninkaallisen oopperan orkesteri ja Tanskan kansallinen sinfoniaorkesteri sekä Tonkünstler-orkesteri. Muusikkouran kohokohtiin kuuluvat myös esiintymiset BBC Promsissa, Los Angelesin filharmonikoiden kanssa Hollywood Bowlissa ja kamariorkesteri Orpheuksen kanssa Carnegie Hallissa.

    Kraggerudin diskografia sisältää parikymmentä levyä. Niistä menestynein on Det Norske Kammerorkesterin kanssa levytetty Mozartin viulukonsertot nrot 3, 4 ja 5, joka on saanut useita palkintoja ja tunnustuksia.

    Lue lisää: http://henningkraggerud.com

  • I-viulu

    Johannes Põlda
    1. konserttimestari
    Kati Tuominen-Heroja
    3. konserttimestari tp.
    Liina Nuora-Loijas ***
    Lea Antola * tp.
    Maria Garcia Escudero
    Raimo Hannikainen
    Lotta Laaksonen
    Katri Nikkanen
    Ivi Ots
    István Szalay
    Linda Halme tp.
    Kaisa Hiilivirta tp.
    Erkki Louko tp.
    Raul Sanhueza tp.

    II-viulu

    Kaia Voitka *
    Kimmo Tullila ***
    Anna Angervo
    Riitta Hallila
    Heikki Hannikainen
    Kirsi Korpela-Pulkkinen
    Kristine Lilientale-Birzniece
    Eeva-Liisa Suuronen
    Pirjo Tulisalmi
    Ida Nurminen tp.
    Stevan Sretenovic tp.
    Josefina Haikarainen tp.

    Alttoviulu

    Ulla Knuuttila
    sooloaltisti tp.
    György Balázs *
    Kata Stojanovic ***
    Heili Hannikainen
    Marianne Hautakangas
    Elizabete Jokiranta
    Kimmo Kivivuori
    Anne Korhonen
    Taavi Nachtigall
    Iina Marja-aho tp.

    Sello

    Kalle-Pekka Koponen
    soolosellisti
    Risto Rajakorpi *
    Oskari Pirttimaa *** tp.
    Miika Jämsä
    Maija Juuti
    Elina Rouvali
    Virpi Välimäki
    Hannes Jämsä tp.

    Kontrabasso

    Jarkko Uimonen *
    Joni Armio ***
    Tuomo Kinnunen
    Juha Kleemola
    Antti Laulaja
    Heikki Lehtinen

    Huilu

    Annaleena Jämsä *
    Malla Vivolin **
    Seppo Planman

    Oboe

    Simeon Overbeck * tp.
    Juha Ala **
    Nevio Keller **tp.

    Klarinetti

    Mark Reding **
    Laure Paris tp.

    Fagotti

    Eri Ikeda **
    Ananta Diaz *** tp.

    Käyrätorvi

    Jouni Suuronen **
    Pauliina Koskela ***
    Ismo Ponkala
    Timo Ruskeepää

    Trumpetti

    Xiang Guo *
    Tamás Mészáros ***

    Pasuuna

    Antti Hirvonen *
    Vygantas Silinskas **
    Mikhail Kapustin ***

    Tuuba

    Harri Miettunen *

    Patarummut

    Tiina Laukkanen *

    Lyömäsoittimet

    Tuomo Oravakangas ***
    Harri Lehtinen *** tp.

    Harppu

    Kirsti Vartiainen *

    * äänenjohtaja
    ** vuorotteleva äänenjohtaja
    *** varaäänenjohtaja
    tp. tilapäinen

  • William Shakespearen (1564–1616) näytelmät palasivat takaisin näyttämöille 1800-luvulla. Aika oli taas kypsä elämää suuremmille tunteille, hullulle rakkaudelle ja äärimmäisille kohtaloille, joiden armoilla ihminen heittelehtii kuin kaarnalaiva myrskyssä. Musiikki tarttui romantiikan trendeihin muita taiteenlajeja myöhemmin, mutta sitäkin kokonaisvaltaisemmin. Shakespearea käyttivät inspiraationaan kaikki suuret romantikot, kuten Franz Liszt, Hector Berlioz, Felix Mendelssohn ja Giuseppe Verdi.

    Pjotr Tšaikovski (1840–1893) oli tuhoon tuomitun rakkauden kokemusasiantuntija, mitä hän hyödynsi etenkin kolmessa viimeisessä sinfoniassaan. Aiheen omakohtaisuus kuuluu myös Romeossa ja Juliassa (1869), jonka ensimmäinen versio tosin valmistui jo ennen hänen elämänsä pahimpia karikoita. Lopullisen muotonsa se sai vuonna 1880 Tšaikovskin yksityiselämän sirpaloiduttua.

    Romeo ja Julia on Tšaikovskin varhaisin mestariteos, syvästi traaginen, tarinallinen kertomus rakkauden esteistä, täyttymyksestä ja kohtalon ylivoimasta. Pitkän johdannon jälkeen kuullaan teoksen pääteemat: Capuletien ja Montagueiden ylisukupolvista sotaa kuvaa ankara rytmisyys, nuorten rakkaus soi unenomaisena melodiana. Aiheet kamppailevat, kehittyvät ja muuntuvat kietoutuen yhä tiukemmin toistensa lomaan. Lopussa taivaalliset soinnut saattelevat musiikin yllättävään voitonfanfaariin.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • I Allegro molto appassionato
    II Andante
    III Allegretto non troppo – Allegro molto vivace
    ___________

    Felix Mendelssohn (1809–1847) sävelsi jo teini-ikäisenä yli kymmenen sinfoniaa jousiorkesterille sekä konsertot viululle ja pianolle. Lastenleikkinä alkanut luomistyö muuttui vaivalloisemmaksi iän, kokemuksen ja kunnianhimon karttuessa. Mendelssohn oli säveltänyt jo kaksi kypsää konserttoa pianolle, mutta viulukonserton parissa työ takkusi kuuden vuoden ajan. Sinä aikana valmistuivat mm. Skottilainen sinfonia ja Elijah-oratorio. Konserton kantaesitti vuonna 1845 Leipzigin Gewandhaus-orkesterin konserttimestari Ferdinand David, joka antoi Mendelssohnille myös taiteellista ja käytännön tukea.

    Teosta pidetään ensimmäisenä suurena romantiikan viulukonserttona. Teos noudattaa klassista traditiota, mutta on täynnä innovatiivisia ratkaisuja. Osat ovat perinteisesti nopea, hidas, nopea, mutta ne esitetään poikkeuksellisesti tauotta yhteen. Uutta oli myös antaa pääteema heti alussa solistille orkesterin sijasta – keino, jonka Sibelius adoptoi suoraan Mendelssohnilta. Myös laaja soolokadenssi (yllättäen keskellä ensiosaa) on kiinteänä nuotissa, eikä solistin improvisaatiolle ole sijaa.

    Ensiosan laulavasta teemasta versoo koko osan materiaali, jota sooloviulu punoo orkesterin päällä lähes tauotta loppuun saakka. Toisessa osassa solisti tunnelmoi kevyen säestysmaton yllä. Finaali alkaa ensiosan haikeilla muistumilla, mutta kasvaa pian viulun villiksi virtuoosijuhlaksi.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • I Molto allegro
    II Andante
    III Allegretto scherzando
    IV Finale: Maestoso – Allegro assai con fuoco

    ___________

    Johan Svendsen (1840–1911) nosti norjalaisen kansallisromantiikan maailmankartalle opiskelukaverinsa Edvard Griegin kanssa. Kun Grieg teki kamarimusiikkia, pianokappaleita ja lauluja, Svendsen keskittyi sinfonioihin ja sävelrunoihin, joita hän matkusteli johtamassa ympäri Euroopan orkestereita. Elämänsä viimeiset 30 vuotta hän toimi Kööpenhaminan kuninkaallisen oopperan kapellimestarina ja opetti sävellystä. Teoslista jäi lopulta suppeaksi ja Romanssia viululle ja orkesterille op. 26 lukuun ottamatta melkolailla unohdetuksi.

    Svendsen ei koskaan täysin hylännyt saksalaista perinnettä. Grieg hyödynsi norjalaisvaikutteita varauksetta, Svendsen annosteli niitä mausteena: hänen musiikkinsa soi leimallisen runsaana, orkestrointi on paksu. Svendsenin tyyli teki vaikutuksen jopa Pjotr Tšaikovskiin, joka kirjoitti hänen musiikkinsa olevan täynnä elämää, tarmoa, loistoa ja spontaaniutta.

    Sinfonia D-duurissa (1867) syntyi Leipzigin konservatorion valmistujaistyönä. Sen kolme osaa kuultiin kahteen konserttiin jaettuna Gewandhausissa säveltäjän johdolla. Kokonaisena se esitettiin syksyllä 1867 Oslossa suuren menestyksen saattelemana. Hämmästyttävän kypsä, mestarillisesti orkestroitu sinfonia kuulostaa paikoin tšaikovskilaisen baletin prototyypiltä, mitä se ehkä onkin. On mahdollista, että sinfonian ilmiselvä taidokkuus sai lopulta Griegin asettamaan oman sinfoniansa esityskieltoon.

    Teksti: Jaani Länsiö