Intohimoiset romantikot
Pjotr Tšaikovskin Romeon ja Julian ylitsevuotavista tunteenpurkauksista Felix Mendelssohnin taiturimaiseen viulukonserttoon – ilta on omistettu romantikkosäveltäjien sydäntä hyväileville soinneille.
Julie Røssland, kapellimestari
Henning Kraggerud, viulu
Pjotr Tšaikovski: Romeo ja Julia, alkusoittofantasia
Felix Mendelssohn: Viulukonsertto
Johan Svendsen: Sinfonia nro 1
Inhimillisiä tunteita, yli-inhimillisiä taitoja – romantikot tekivät kaiken näyttävämmin kuin edeltäjänsä. Felix Mendelssohnin konsertossa soi viimeisilleen viritetty viulutaide, Pjotr Tšaikovskin Romeossa ja Juliassa rakkaus kukoistaa, kunnes se kuolee. Norjalaiset romantikot tunnetaan kansanmusiikillisista sävyistä, mutta Johan Svendsen tarjosi jotain suurempaa: sinfonisen vyöryn, joka nosti norjalaisen orkesterimusiikin kansainväliselle kartalle. Viime vuoden Huomisen huiput -konsertin nuori lupaus, norjalainen Julie Røssland, debytoi nyt Tampere Filharmonian kausikonsertissa. Välittömällä lavaolemuksellaan hurmaava Henning Kraggerud tekee samalla odotetun paluun Tampereelle.
Kausisarjan konsertti, sisältää väliajan
Teokset tutuiksi klo 18, Lapsiparkki klo 18.45
Liput: peruslippu 34 € / eläkeläiset 26 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 16 € / alle 18-vuotiaat 10 €
Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippupisteen myyntikanavissa lipun hintaan lisätään palvelu- ja tilausmaksu sekä mahdolliset toimitus- ja maksutapamaksut).
Teokset ja esiintyjät
-
Norjalainen Julie Røssland viimeistelee kapellimestariopintojaan Sibelius-Akatemiassa Sakari Oramon johdolla, ja konsertti Tampere Filharmonian kanssa 7.11.2025 on hänen maisterikonserttinsa. Kandidaatin tutkintonsa Røssland suoritti Stavangerin yliopistossa.
Hän on johtanut mm. Norjan ja Ruotsin radion sinfoniaorkestereita, Tampere Filharmoniaa, Kölnin Gürzenich-orkesteria ja Stavangerin sinfoniaorkesteria. Tulevia debyyttejä ovat mm. Bremenin ja Ruotsin radion sinfoniaorkesterit sekä Bergenin filharmonikot.
Røssland kuuluu Talent Norge -ohjelman Dirigentforumiin ja hän on osallistunut mm. Sakari Oramon, Peter Eötvösin ja Wolfram Christin mestarikursseille.
Røssland on erityisen kiinnostunut norjalaisesta musiikista ja on tehnyt uuden edition Geirr Tveittin kansanlaulusarjasta. Hän on saanut useita palkintoja ja apurahoja taiteellisista ansioistaan.
Lue lisää: http://julierossland.com
-
Norjalainen viulisti ja säveltäjä Henning Kraggerud toimii Arctic Philharmonic -orkesterin taiteellisena johtajana. Hän on monipuolinen muusikko, joka tunnetaan myös pedagogina, säveltäjänä ja improvisoijana.
Kraggerud on esiintynyt solistina ja musiikinjohtajana (play-director) useiden merkittävien orkestereiden kanssa, esimerkkeinä BBC:n skotlantilainen sinfoniaorkesteri, Vancouverin ja Toronton sinfoniaorkesterit, Tanskan Kuninkaallisen oopperan orkesteri ja Tanskan kansallinen sinfoniaorkesteri sekä Tonkünstler-orkesteri. Muusikkouran kohokohtiin kuuluvat myös esiintymiset BBC Promsissa, Los Angelesin filharmonikoiden kanssa Hollywood Bowlissa ja kamariorkesteri Orpheuksen kanssa Carnegie Hallissa.
Kraggerudin diskografia sisältää parikymmentä levyä. Niistä menestynein on Det Norske Kammerorkesterin kanssa levytetty Mozartin viulukonsertot nrot 3, 4 ja 5, joka on saanut useita palkintoja ja tunnustuksia.
Lue lisää: http://henningkraggerud.com
-
I-viulu
Johannes Põlda
1. konserttimestari
Kati Tuominen-Heroja
3. konserttimestari tp.
Liina Nuora-Loijas ***
Lea Antola * tp.
Maria Garcia Escudero
Raimo Hannikainen
Lotta Laaksonen
Katri Nikkanen
Ivi Ots
István Szalay
Linda Halme tp.
Kaisa Hiilivirta tp.
Erkki Louko tp.
Raul Sanhueza tp.II-viulu
Kaia Voitka *
Kimmo Tullila ***
Anna Angervo
Riitta Hallila
Heikki Hannikainen
Kirsi Korpela-Pulkkinen
Kristine Lilientale-Birzniece
Eeva-Liisa Suuronen
Pirjo Tulisalmi
Ida Nurminen tp.
Stevan Sretenovic tp.
Josefina Haikarainen tp.Alttoviulu
Ulla Knuuttila
sooloaltisti tp.
György Balázs *
Kata Stojanovic ***
Heili Hannikainen
Marianne Hautakangas
Elizabete Jokiranta
Kimmo Kivivuori
Anne Korhonen
Taavi Nachtigall
Iina Marja-aho tp.Sello
Kalle-Pekka Koponen
soolosellisti
Risto Rajakorpi *
Oskari Pirttimaa *** tp.
Miika Jämsä
Maija Juuti
Elina Rouvali
Virpi Välimäki
Hannes Jämsä tp.Kontrabasso
Jarkko Uimonen *
Joni Armio ***
Tuomo Kinnunen
Juha Kleemola
Antti Laulaja
Heikki LehtinenHuilu
Annaleena Jämsä *
Malla Vivolin **
Seppo PlanmanOboe
Simeon Overbeck * tp.
Juha Ala **
Nevio Keller **tp.Klarinetti
Mark Reding **
Laure Paris tp.Fagotti
Eri Ikeda **
Ananta Diaz *** tp.Käyrätorvi
Jouni Suuronen **
Pauliina Koskela ***
Ismo Ponkala
Timo RuskeepääTrumpetti
Xiang Guo *
Tamás Mészáros ***Pasuuna
Antti Hirvonen *
Vygantas Silinskas **
Mikhail Kapustin ***Tuuba
Harri Miettunen *
Patarummut
Tiina Laukkanen *
Lyömäsoittimet
Tuomo Oravakangas ***
Harri Lehtinen *** tp.Harppu
Kirsti Vartiainen *
* äänenjohtaja
** vuorotteleva äänenjohtaja
*** varaäänenjohtaja
tp. tilapäinen -
William Shakespearen (1564–1616) näytelmät palasivat takaisin näyttämöille 1800-luvulla. Aika oli taas kypsä elämää suuremmille tunteille, hullulle rakkaudelle ja äärimmäisille kohtaloille, joiden armoilla ihminen heittelehtii kuin kaarnalaiva myrskyssä. Musiikki tarttui romantiikan trendeihin muita taiteenlajeja myöhemmin, mutta sitäkin kokonaisvaltaisemmin. Shakespearea käyttivät inspiraationaan kaikki suuret romantikot, kuten Franz Liszt, Hector Berlioz, Felix Mendelssohn ja Giuseppe Verdi.
Pjotr Tšaikovski (1840–1893) oli tuhoon tuomitun rakkauden kokemusasiantuntija, mitä hän hyödynsi etenkin kolmessa viimeisessä sinfoniassaan. Aiheen omakohtaisuus kuuluu myös Romeossa ja Juliassa (1869), jonka ensimmäinen versio tosin valmistui jo ennen hänen elämänsä pahimpia karikoita. Lopullisen muotonsa se sai vuonna 1880 Tšaikovskin yksityiselämän sirpaloiduttua.
Romeo ja Julia on Tšaikovskin varhaisin mestariteos, syvästi traaginen, tarinallinen kertomus rakkauden esteistä, täyttymyksestä ja kohtalon ylivoimasta. Pitkän johdannon jälkeen kuullaan teoksen pääteemat: Capuletien ja Montagueiden ylisukupolvista sotaa kuvaa ankara rytmisyys, nuorten rakkaus soi unenomaisena melodiana. Aiheet kamppailevat, kehittyvät ja muuntuvat kietoutuen yhä tiukemmin toistensa lomaan. Lopussa taivaalliset soinnut saattelevat musiikin yllättävään voitonfanfaariin.
Teksti: Jaani Länsiö
-
I Allegro molto appassionato
II Andante
III Allegretto non troppo – Allegro molto vivace
___________Felix Mendelssohn (1809–1847) sävelsi jo teini-ikäisenä yli kymmenen sinfoniaa jousiorkesterille sekä konsertot viululle ja pianolle. Lastenleikkinä alkanut luomistyö muuttui vaivalloisemmaksi iän, kokemuksen ja kunnianhimon karttuessa. Mendelssohn oli säveltänyt jo kaksi kypsää konserttoa pianolle, mutta viulukonserton parissa työ takkusi kuuden vuoden ajan. Sinä aikana valmistuivat mm. Skottilainen sinfonia ja Elijah-oratorio. Konserton kantaesitti vuonna 1845 Leipzigin Gewandhaus-orkesterin konserttimestari Ferdinand David, joka antoi Mendelssohnille myös taiteellista ja käytännön tukea.
Teosta pidetään ensimmäisenä suurena romantiikan viulukonserttona. Teos noudattaa klassista traditiota, mutta on täynnä innovatiivisia ratkaisuja. Osat ovat perinteisesti nopea, hidas, nopea, mutta ne esitetään poikkeuksellisesti tauotta yhteen. Uutta oli myös antaa pääteema heti alussa solistille orkesterin sijasta – keino, jonka Sibelius adoptoi suoraan Mendelssohnilta. Myös laaja soolokadenssi (yllättäen keskellä ensiosaa) on kiinteänä nuotissa, eikä solistin improvisaatiolle ole sijaa.
Ensiosan laulavasta teemasta versoo koko osan materiaali, jota sooloviulu punoo orkesterin päällä lähes tauotta loppuun saakka. Toisessa osassa solisti tunnelmoi kevyen säestysmaton yllä. Finaali alkaa ensiosan haikeilla muistumilla, mutta kasvaa pian viulun villiksi virtuoosijuhlaksi.
Teksti: Jaani Länsiö
-
I Molto allegro
II Andante
III Allegretto scherzando
IV Finale: Maestoso – Allegro assai con fuoco___________
Johan Svendsen (1840–1911) nosti norjalaisen kansallisromantiikan maailmankartalle opiskelukaverinsa Edvard Griegin kanssa. Kun Grieg teki kamarimusiikkia, pianokappaleita ja lauluja, Svendsen keskittyi sinfonioihin ja sävelrunoihin, joita hän matkusteli johtamassa ympäri Euroopan orkestereita. Elämänsä viimeiset 30 vuotta hän toimi Kööpenhaminan kuninkaallisen oopperan kapellimestarina ja opetti sävellystä. Teoslista jäi lopulta suppeaksi ja Romanssia viululle ja orkesterille op. 26 lukuun ottamatta melkolailla unohdetuksi.
Svendsen ei koskaan täysin hylännyt saksalaista perinnettä. Grieg hyödynsi norjalaisvaikutteita varauksetta, Svendsen annosteli niitä mausteena: hänen musiikkinsa soi leimallisen runsaana, orkestrointi on paksu. Svendsenin tyyli teki vaikutuksen jopa Pjotr Tšaikovskiin, joka kirjoitti hänen musiikkinsa olevan täynnä elämää, tarmoa, loistoa ja spontaaniutta.
Sinfonia D-duurissa (1867) syntyi Leipzigin konservatorion valmistujaistyönä. Sen kolme osaa kuultiin kahteen konserttiin jaettuna Gewandhausissa säveltäjän johdolla. Kokonaisena se esitettiin syksyllä 1867 Oslossa suuren menestyksen saattelemana. Hämmästyttävän kypsä, mestarillisesti orkestroitu sinfonia kuulostaa paikoin tšaikovskilaisen baletin prototyypiltä, mitä se ehkä onkin. On mahdollista, että sinfonian ilmiselvä taidokkuus sai lopulta Griegin asettamaan oman sinfoniansa esityskieltoon.
Teksti: Jaani Länsiö