Sibelius 2

22.5.2025

19.00 - 21.00

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Tervetuloa koko kaupungin orkesterin konserttiin!

Matthew Halls, kapellimestari

Adam Walker, huilu


Maurice Ravel: La Valse

Kaija Saariaho: Aile de songe (Unelmien siipi), huilukonsertto

Jean Sibelius: Sinfonia nro 2


Kaija Saariaho sävelsi huilukonsertollaan kunniaa sekä ranskalaiselle runoudelle että häntä lapsesta asti kiehtoneelle soittimelle. Aile du Songe kutsuu utuiselle matkalle lintujen maailmaan, jossa hentoiset siivenlyönnit hämärtävät toden ja kuvitelman raja-aitoja. Sensaatiomaiseksi kutsuttu huilutähti Adam Walker tekee paluun Tampere Filharmonian solistina.


Kausikorttisarjan konsertti | klo 18 Teokset tutuiksi | klo 18.45 Lapsiparkki (10 €)


Liput: perushinta 32 € / eläkeläiset 25 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 15 € / alle 18-vuotiaat 10 €. Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippupisteen myyntikanavissa lipun hintaan lisätään tilaus- ja maksutapamaksu).

 

Päivät

22.5.2025

Aika

19.00 - 21.00

Sijainti

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Hinta

10-32€

  • Matthew Hallsin toimii toista kauttaan Tampere Filharmonian ylikapellimestarina ja taiteellisena johtajana. Hän on orkesterin kahdestoista ylikapellimestari. Kauden 2024/25 aikana Halls nähdään myös Atlanta Symphony Orchestran, SWR Symphonieorchesterin, Tonkünstler-Orchesterin, Royal Liverpool Philharmonic Orchestran, Orchestre national de Belgique’in ja The Warsaw Philharmonicin vierailevana kapellimestarina. Halls on tullut tunnetuksi alun perin etenkin vanhan musiikin tulkitsijana. Hän oli yksi ensimmäisistä vierailevista kapellimestareista Nikolaus Harnoncourtin Concentus Musicus Wienin johtajana. Hallsin levytyksiin lukeutuvat mm. Bachin cembalokonsertot, Händelin Parnasso in Festan ensilevytys sekä Bachin pääsiäis- ja ylösnousemusoratoriot.

    askonasholt.com/artist/matthew-halls

  • Huilisti Adam Walker on uuden muusikkosukupolven kärkinimiä. Walker nimitettiin Lontoon sinfoniaorkesterin soolohuilistiksi 21-vuotiaana. Hän on myös voittanut useita arvostettuja palkintoja jo nuorella iällä. Walker vierailee säännöllisesti Iso-Britannian suurimmissa orkestereissa ja esiintyy merkittävien orkestereiden kanssa ympäri maailmaa. Hän on kantaesittänyt useita teoksia ja hänen viimeisin levytyksensä Shadow Dances julkaistiin vuonna 2023 (Chandos). Walker on myös aktiivinen kamarimuusikko ja Orsino Ensemble -kokoonpanon perustaja. Hän toimii professorina Royal College of Music -konservatoriossa Lontoossa ja opettaa Talent Music Masters -ohjelmassa Bresciassa.

    adamwalkerflute.com

  • I-viulu
    Johannes Põlda 1.konserttimestari
    Kamran Omarli 2.konserttimestari tp.
    Maria Itkonen 3. konserttimestari
    Riikka Marttila *
    Liina Nuora-Loijas ***
    Lea Antola
    Tatevik Ayazyan
    Maria Garcia Escudero
    Raimo Hannikainen
    Siri Heinonen
    Lotta Laaksonen
    Katri Nikkanen
    Ivi Ots
    István Szalay
    Kati Tuominen-Heroja
    Maija Wesslund tp.

    II-viulu
    Erkki Louko *tp.
    Heidi Kuula **
    Kimmo Tullila ***
    Anna Angervo
    Riitta Hallila
    Linda Halme
    Heikki Hannikainen
    Kirsi Korpela-Pulkkinen
    Kristine Lilientale-Birzniece
    Eeva-Liisa Suuronen
    Pirjo Tulisalmi
    Katariina Lankinen tp.
    Katariina Almgren tp.
    Eevi Pietarinen tp.

    Alttoviulu
    György Balázs *
    Barbora Hilpo ***tp.
    Kaisa Anttila
    Heili Hannikainen
    Marianne Hautakangas
    Elizabete Jokiranta
    Kimmo Kivivuori
    Anne Korhonen
    Taavi Nachtigall
    Anni Tiainen-Hammo
    Satu Kae tp.

    Sello
    Kalle-Pekka Koponen soolosellisti
    Simon Svoboda **tp.
    Risto Rajakorpi ***tp.
    Reinis Birznieks
    Miika Jämsä
    Maija Juuti
    Sampo Liukko
    Panu Saari
    Virpi Välimäki
    Hannes Jämsä tp.

    Kontrabasso
    Jarkko Uimonen *
    Oskari Hanhikoski **
    Joni Armio ***
    Pentti Huhtinen
    Tuomo Kinnunen
    Juha Kleemola
    Antti Laulaja
    Heikki Lehtinen

    Huilu
    Annaleena Jämsä *
    Nina Johnson ***
    Seppo Planman

    Oboe
    Simeon Overbeck *tp.
    Juha Ala **
    Heikki Pöyhönen ***

    Klarinetti
    Jarmo Hyväkkö *
    Mark Reding **
    Laure Paris tp.

    Fagotti
    Eri Ikeda **tp.
    Sarah Tako ***
    Ananta Diaz tp.

    Käyrätorvi
    Aleksi Mäkimattila *
    Pauliina Koskela ***
    Ismo Ponkala
    Timo Ruskeepää

    Trumpetti
    Eero Kiukkonen **
    Tamás Mészáros ***
    Tapio Kilpinen

    Pasuuna
    Antti Hirvonen *
    Mikhail Kapustin ***
    Ivan Cheung

    Tuuba
    Harri Miettunen *

    Patarummut
    Tiina Laukkanen *

    Lyömäsoittimet
    Eppu Hietalahti *tp.
    Jarmo Niininen ***tp.
    Tuomo Oravakangas ***
    Harri Lehtinen tp.
    Janne Tuomi tp.

    Harppu
    Kirsti Vartiainen *
    Minea Varho tp.

    Kosketinsoittimet
    Hanna-Leena Savolainen *tp.

    äänenjohtaja *
    vuorotteleva äänenjohtaja **
    varaäänenjohtaja ***
    tilapäinen tp.

  • La Valse, koreografinen runo orkesterille
    ___________

    Maurice Ravel (1875–1937) tavataan niputtaa impressionisteihin mm. Claude Debussyn kanssa, mutta Ravelin tyyli oli lähempänä uusklassismia. Hän nyökkäili kohti 1700-lukua esimerkiksi pianosonatiinillaan, Menuetilla Haydnin nimestä ja sarjallaan Couperinin hauta. Balettinsa Daphnis et Chloé ja Hanhiemo hän sävelsi vanhoihin tarinoihin. Olkootkin uudistaja ja suunnannäyttäjä, nostalgia pysyi Ravelin kantavana voimana.

    Menneisyys kummittelee myös La Valsen (1920) taustalla. Ravel suunnitteli jo vuonna 1906 säveltävänsä valssin seitsemän vuotta aiemmin kuolleen Johann Strauss nuoremman muistolle. Wien-niminen teos jäi kesken, kunnes vuonna 1919 baletti-impressario Sergei Djagilev tilasi Ravelilta uutta tanssittavaa. Koska maailmansota oli tuhonnut mielikuvat viattomasti tanssivasta Wienistä, valmiin teoksen otsikoksi tuli yleisluontoinen La Valse. Teosta ei esitetty balettina, koska Djagilev tyrmäsi teoksen tanssikelvottomaksi.

    La Valsea on tulkittu kuvauksena sodanjälkeisen Euroopan hajoamisesta, huolettomuuden päättymisestä sekä valssin elämäntarinasta syntymineen, kukoistuksineen ja tukehtumiskuolemineen. Ravel kiisti sinnikkäästi musiikin kuvaavan maailmansotaa tai kauniin aikakauden päättymistä, vaan kertoi sen ilmentävän tanssivaa juhlaväkeä keisarillisessa palatsissa vuonna 1855.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Aile du Songe (Unelmien siipi)
    I Aérienne
    Prélude – Jardin des oiseaux – D´autres rives
    II Terrestre
    L´oiseau dansant – L’oiseau, un satellite infime de notre orbit planétaire
    ___________

    Kaija Saariahon (1952–2023) musiikin kantavina teemoina ovat ilmassa leijuvat esineet ja ilmiöt, taivaankappaleet ja linnut, ranskalainen runous ja solistinen huilu. Elementit yhdistyvät huilukonsertossa Aile du Songe (Unelmien siipi), joka syntyi Flanderin musiikkijuhlien, London Philharmonicin ja Suomen Radion sinfoniaorkesterin tilauksesta huilisti Camilla Hoitengalle (2001).

    Teoksen pohjana on Nobel-palkitun kirjailijan Saint-John Persen runokokoelma Oiseaux (Linnut), joka ei kuvaile niinkään lintujen laulua, vaan niiden lentoa, siipien liikkeitä ja elämän mysteeriä. Konsertto jakautuu ilmaan ja maahan, Aérienne ja Terrestre. Osat on jaettu jaksoihin, joista jokaisella on kuvaileva nimi. “Préludessa huilu valtaa alaa hiljalleen ja luo orkesterille musiikkia”, Kaija Saariaho kertoi. “Jardin des oiseaux’ssa (Lintujen puutarhassa) huilu keskustelee orkesterin soitinten kanssa, kun taas D’autres rives (Muut rannat) vertaa huilua yksinäiseen, korkealla liitävään lintuun, jonka varjo langettaa jousille erilaisia kuvia harpun, celestan ja lyömäsoittimien muuttumattomaan maisemaan.”

    Toisen osan L´oiseau dansant -jakso (Tanssiva lintu) viittaa ”aboriginaalien tarinaan, jossa taitavasti tanssiva lintu opettaa koko kylälle tanssimisen taidon”, Saariaho sanoi. “Finaali L’oiseau, un satellite infime de notre orbit planétaire (Lintu, pieni satelliitti planeettamme kiertoradalla) on edellisten aspektien yhteenliittymä, ja sitten huilun ääni vaipuu hitaasti pois.”

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Sinfonia nro 2 D-duuri, op. 43
    I Allegretto
    II Andante, ma rubato
    III Vivacissimo
    IV Finale: Allegro moderato
    ___________

    Vuosisadan vaihteessa syntyneet kaksi ensimmäistä sinfoniaa nostivat Jean Sibeliuksen (1865–1957) Suomen suurimmaksi säveltäjänimeksi. Niiden sävelkieli oli leimallisesti eurooppalainen: ensimmäinen sinfonia toi suomalaiseen musiikkiin siihen asti melko vieraina pysyneitä, ulkomaisen säveltaiteen rakennusaineita, kun taas toinen sinfonia D-duurissa (1902/1903) harppoi uljaasti kohti etenkin Pjotr Tšaikovskin sävelmaailmoja.

    Toinen sinfonia sai alkunsa Italiassa. Matkallaan Sibelius oli uppoutunut naistennaurattaja Don Giovannin tarinaan ja kuvitteli mielessään tarinan loppuhuipennuksen, jossa tummanpuhuva hahmo noutaa elostelijan helvettiin rangaistuksena teoistaan. Palattuaan Suomeen Sibelius sävelsi neliosaisen sinfonian valmiiksi – tosin hän tapansa mukaan korosti, että ulkomusiikilliset mielleyhtymät ruokkivat korkeintaan hänen omaa inspiraatiotaan, ja ettei niitä voi kuulla musiikissa. Tässä hän oli oikeassa. Toinen sinfonia etsii jokaisesta kuulijasta eri tarttumakohdan: Sibeliuksen ystävä, kapellimestari Robert Kajanus koki sen ennustavan itsenäisen maan tulevaisuutta. Kapellimestari Simon Parmet julisti sen kesän ja elämänilon ylistyslauluksi. Sibeliukselle itselleen sinfonia merkitsi ”sielunrippiä”.

    Teksti: Jaani Länsiö