Sydämen säkeet

12.9.2025

19.00 - 21.10

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Stravinskyn Petruška hyppii tyylistä toiseen, kun taas Rahmaninovin sinfonia avaa melodian padot ammolleen. Kahden teoksen konsertti-illassa solistin paikalla loistaa orkesteri itse.

Matthew Halls, kapellimestari 


Igor Stravinsky: Petruška 

Sergei Rahmaninov: Sinfonia nro 2 


Toisen pianokonserton jättimenestys vapautti Sergei Rahmaninovin vuosia kestäneestä masennuksesta. Vuolaasti tulvineen inspiraation kuohuista kohosi myös toinen sinfonia – Rahmaninovin tuotteliaimman kauden ultraromanttinen huipentuma. Sen melodioissa kuultaa vapaasti liihotteleva rakkaus, joka syleilee kaikkia elämän vivahteita. Tulilinnun ja Kevätuhrin välissä Igor Stravinsky sävelsi Petruškan, baletin sätkynukesta, joka menettää järkensä rakkaudelle. Kuuluisat kansanlaulut, kiivaat kamppailukohtaukset ja kohti pakkomielteisyyttä horjuvat rytmit tekevät Petruškasta yhden orkesterikirjallisuuden kiehtovimmista teoksista.  


Kausisarjan konsertti, sisältää väliajan

Teokset tutuiksi klo 18, Lapsiparkki klo 18.45 


Liput: peruslippu 34 € / eläkeläiset 26 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 16 € / alle 18-vuotiaat 10 €


Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippupisteen myyntikanavissa lipun hintaan lisätään palvelu- ja tilausmaksu sekä mahdolliset toimitus- ja maksutapamaksut). 

Päivät

12.9.2025

Aika

19.00 - 21.10

Sijainti

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Hinta

10-34€

Teokset ja esiintyjät

  • Matthew Halls aloitti Tampere Filharmonian ylikapellimestarina ja taiteellisena johtajana elokuussa 2023 ja jatkaa tehtävissään kesään 2027 asti. Hän on orkesterin kahdestoista ylikapellimestari. Kaudella 2025/26 Halls palaa johtamaan Bergenin filharmonista orkesteria, Viron kansallista sinfoniaorkesteria, Tapiola Sinfoniettaa sekä Tonkünstler-orkesteria Wienin Musikvereinissä. Lisäksi hän debytoi Sinfonia Lahden kapellimestarina.

    Halls on tullut tunnetuksi alun perin etenkin vanhan musiikin tulkitsijana. Hän oli yksi ensimmäisistä vierailevista kapellimestareista Nikolaus Harnoncourtin Concentus Musicus Wienin johtajana. Hallsin levytyksiin lukeutuvat mm. Bachin cembalokonsertot, Händelin Parnasso in Festan ensilevytys sekä Bachin pääsiäis- ja ylösnousemusoratoriot.

    Lue lisää: askonasholt.com/artist/matthew-halls

  • I-viulu

    Johannes Põlda 1.konserttimestari
    Maria Itkonen 1. konserttimestari tp.
    Kati Tuominen-Heroja 3.konserttimestari tp.
    Lotta Laaksonen *tp.
    Liina Nuora-Loijas ***
    Lea Antola
    Maria Garcia Escudero
    Raimo Hannikainen
    Siri Heinonen
    Katri Nikkanen
    Ivi Ots
    Linda Halme tp.
    Kaisa Hiilivirta tp.
    Raul Sanhueza tp.
    Erkki Louko tp.
    Öyku Melis Sahin tp.

    II-viulu

    Kaia Voitka *
    Heidi Kuula **
    Kimmo Tullila ***
    Anna Angervo
    Riitta Hallila
    Heikki Hannikainen
    Kirsi Korpela-Pulkkinen
    Pirjo Tulisalmi
    Stevan Sretenovic tp.
    Josefina Haikarainen tp.
    Ida Nurminen tp.
    Jokubas Svambaris tp.
    David Seixas tp.
    Aimar Tobalina tp.

    Alttoviulu

    Joshua Kail sooloaltisti tp.
    György Balázs *
    Kata Stojanovic ***
    Heili Hannikainen
    Marianne Hautakangas
    Elizabete Jokiranta
    Kimmo Kivivuori
    Anne Korhonen
    Taavi Nachtigall
    Mikhail Slobodyanyuk
    Anni Tiainen-Hammo
    Satu Kae tp.

    Sello

    Kalle-Pekka Koponen soolosellisti
    Risto Rajakorpi *
    Simon Svoboda **
    Reinis Birznieks
    Miika Jämsä
    Maija Juuti
    Sampo Liukko
    Panu Saari
    Virpi Välimäki
    Antto Tunkkari tp.

    Kontrabasso

    Jarkko Uimonen *
    Oskari Hanhikoski **
    Joni Armio ***
    Pentti Huhtinen
    Tuomo Kinnunen
    Juha Kleemola
    Antti Laulaja
    Heikki Lehtinen

    Huilu

    Malla Vivolin **
    Nina Johnson ***
    Seppo Planman

    Oboe

    Juha Ala **
    Nevio Keller **tp.
    Lucía Castillo ***tp.

    Klarinetti

    Mark Reding **
    Janne Pesonen ***
    Laure Paris tp.

    Fagotti

    Aleksei Dmitriev *
    Eri Ikeda **
    Alan Davidson tp.

    Käyrätorvi

    Aleksi Mäkimattila *
    Jouni Suuronen **
    Pauliina Koskela ***
    Ismo Ponkala
    Pasi Tiitinen

    Trumpetti

    Xiang Guo *
    Eero Kiukkonen **
    Tamás Mészáros ***
    Tapio Kilpinen

    Pasuuna

    Vygantas Silinskas **
    Mikhail Kapustin ***
    Ivan Cheung

    Tuuba

    Harri Miettunen *

    Patarummut

    Tiina Laukkanen *

    Lyömäsoittimet

    Jyri Kurri *
    Jarmo Niininen ***tp.
    Tuomo Oravakangas ***
    Harri Lehtinen tp.

    Harppu

    Kirsti Vartiainen *

    Kosketinsoittimet

    Ville Hautakangas *tp.
    Hanna-Leena Savolainen *tp.

    äänenjohtaja *
    vuorotteleva äänenjohtaja **
    varaäänenjohtaja ***
    tilapäinen tp.

  • Petruška (1947 uusittu laitos)
    I Laskiainen
    Markkinat laskiaisaikaan – Väkijoukko – Silmänkääntäjän koju – Venäläinen tanssi
    II Petruška
    Petruškan huoneessa
    III Mauri
    Maurin huoneessa – Ballerinan tanssi – Ballerinan ja maurin valssi
    IV Laskiaismarkkinat (ja Petruškan kuolema)
    Markkinailta – Imettäjien tanssi – Talonpojan ja karhun tanssi – Mustalaistyttöjen tanssi – Ajurien tanssi – Naamiaiset – Maurin ja Petruškan tappelu – Petruškan kuolema – Poliisi ja jonglööri – Petruškan haamu
    ___________

    Venäläisen Igor Stravinskyn (1882–1971) tyyliä on lähes mahdoton määritellä tyhjentävästi. Hän teki läpimurtonsa baletilla Tulilintu (1910), jonka värikylläisissä harmonioissa kuultaa hänen opettajansa Nikolai Rimski-Korsakovin ultraromanttinen perintö. Vain muutamassa vuodessa Stravinsky kävi läpi tyylien myllerryksen ja nousi uusklassisen liikkeen johtohahmoksi yli kolmeksi vuosikymmeneksi. Toisen maailmansodan jälkeen hän siirtyi 12-sävelmusiikin pariin ja leikitteli myös jazzin elementeillä.

    Tulilinnun jälkeen syntynyt Petruška (1911) on omalaatuinen yhdistelmä eri tyylejä ja muotorakenteita. Se vihjaa jo vahvasti uusklassismiin ja enteilee paikoin myös Kevätuhrin (1913) arkaaista iskuvoimaa kansanmusiikkilainoineen. Soitinnukseltaan teos lähestyy orkesterikonserttoa useine sooloineen; erityisesti pianon virtuoosinen, ajoittain hallitseva rooli muistuttaa Stravinskyn alkuperäisestä hankkeesta, Petruška-nuken legendaan perustuvasta Burleskista pianolle ja orkesterille. Ennen kaikkea Petruška on täysiverinen baletti, jonka rytmit, värit ja tunnelmat leikkautuvat kulloisenkin juonenkäänteen mukaan.

    Venäläiseen kansantaruun pohjautuva baletti tapahtuu kahdessa tasossa: ”tosielämässä” ja lavasteissa. Pietarin laskiaismarkkinoiden humussa toritaikuri houkuttelee yleisöä nukketeatterilleen, jonka lavalla koetaan kolmiodraama Petruškan, ballerinan ja maurin välillä. Torjuttu ja mustasukkainen Petruška uhkailee mauria, joka lopulta surmaa hänet silmittömän raivon vallassa. Toden ja fiktion raja hämärtyy, kun nukkeja ohjaava taikuri joutuu muistuttamaan kauhistuneelle yleisölle, että Petruška on vain nukke ja että eläviä olentoja ei vahingoitettu esityksen aikana. Vakuutteluista huolimatta yleisö hajaantuu ja taikuri purkaa lavasteet. Tarttuessaan elottomaan Petruškaan hän huomaa teatterin yllä leijuvan, solvauksia huutelevan hengen – Petruškan haamu! Kauhistunut taikuri pötkii pakoon, ja Petruška kaatuu vielä kerran kuolleena näyttämölle jättäen ilmaan kysymyksen: missä kohtaa teatteri muuttui todeksi?

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Sinfonia nro 2 e-molli, op. 27
    I Largo – Allegro moderato
    II Allegro molto
    III Adagio
    IV Allegro vivace
    ___________

    On pieni ihme, että Sergei Rahmaninov (1873–1943) koskaan sävelsi toisen sinfonian (1907). Esikoissinfonia oli syntynyt tuskien täyttämänä työvoittona kymmenen vuotta aiemmin. Sen kantaesitys oli lässähtänyt totaalisesti, ei vähiten siksi, että kapellimestari Aleksander Glazunov johti orkesteria silminnähden päihtyneenä. Kriitikoiden löylyttämä Rahmaninov ajautui alkoholin ja itsesäälin syöksykierteeseen, josta hän selvisi vasta kuukausia kestäneellä, intensiivisellä hypnoterapialla.

    Vuonna 1906 Rahmaninov oli kuitenkin noussut menestyksensä kukkuloille. Häntä revittiin konserttisalista toiseen niin pianistina kuin kapellimestarina, toinen pianokonsertto (1901) oli vakiintunut maailman tähtipianistien ohjelmistoihin, ja Bolšoin ooppera oli hiljattain esittänyt peräti kaksi hänen oopperaansa. Suosio oli silti liikaa; huomion ja ihailun sijasta Rahmaninov kaipasi yksityisyyttä ja rauhaa. Niinpä hän pakkasi perheensä Dresdeniin, jossa hän pystyisi säveltämään ja nauttimaan alueen rikkaasta konserttielämästä ilman julkisuuden valokeilaa. Kolmen Dresdenin-vuoden aikana syntyivät muun muassa ensimmäinen pianosonaatti, sinfoninen runo Kuolleiden saari – ja ennen kaikkea toinen sinfonia. Sen kantaesitys – tällä kertaa Rahmaninovin itsensä johdolla – vuonna 1907 oli jättimenestys.

    Sinfonia alkaa mystisellä johdannolla Largo, jonka motto juontuu suoraan Rahmaninovin hylkäämän opiskeluaikaisen sinfonian luonnoksiin. Varsinainen ensiosa Allegro moderato vyöryttää ilmoille jo toisesta pianokonsertosta tuttua romantiikkaa ja venäläistä sydänverta – kiihkoa, melankoliaa, rakkautta, kaihoa. Nämä elementit läpikuultavat jopa toisen osan sähäköiden scherzojaksojen lomassa. Kolmannessa osassa Rahmaninov ylittää jopa itsensä: loputtomien jousimelodioiden aaltoilussa soivat musiikinhistorian pakahduttavimpiin kuuluvat lemmensävelmät. Finaali yhdistää voitonfanfaarit, marssit ja napolilaisen tarantellan toisen osan haikeisiin muistumiin, kunnes uljaat vaskijulistukset ilmoittavat suurieleisen loppuriehan alkaneeksi ja sinfonian pian päättyneeksi.

    Teksti: Jaani Länsiö