Apua Ukrainalle! -tukikonserttiin vielä saatavilla lippuja

Suomen Punaisen Ristin Tampereen osasto ja tamperelaiset taidelaitokset toteuttavat yhteistyötahojensa kanssa monitaiteisen Apua Ukrainalle! -tukikonsertin Ukrainan kriisin uhreille keskiviikkona 16. maaliskuuta klo 19 Tampere-talon Isossa salissa. Konsertin tuotto ohjataan lyhentämättömänä Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon.

Apua Ukrainalle! -tukikonsertin järjestämisestä vastaavat Suomen Punaisen Ristin Tampereen osasto ja tuotannosta Tampere-talo ja Tampere Filharmonia. Tukikonsertissa Tampere-talon Ison salin lavalle nousee vaikuttava joukko artisteja, jotka tarjoavat oman osaamisensa yhteisen asian puolesta. Tampere Filharmoniaa johtaa kapellimestari Jan Söderblom.

Konsertissa kuullaan otteita Ukrainan Donetskin alueella syntyneen säveltäjä Sergei Prokofjevin (1891–1953) rakastetusta Romeo ja Julia -sarjasta, jota rytmittävät Sorin Sirkuksen Anna Knuuttilan esiintyminen lavan yläpuolella vertikaalikankaalla sekä Tampereen Teatterin ja Tampereen Työväen Teatterin näyttelijöiden lausuntataide. Otteita Svetlana Aleksejevitsin, Wislawa Szymborskan ja William Shakespearen runoista lausuvat Heidi Kiviharju, Elisa PiispanenSaska Pulkkinen ja Arttu Soilumo ohjaajanaan Hilkka-Liisa Iivanainen.

Sopraano Anu Komsi esittää kiovalaissyntyisen Reinhold Glièren (1875–1956) Konserton koloratuurisopraanolle ja orkesterille, ja baritoni Tommi Hakala tarttuu Richard Wagnerin (1813–1883) Lentävän hollantilaisen monologiin. Konsertin päättää Jean Sibeliuksen (1865–1957) sinfoninen runo Pohjolan tytär. Tukikonsertin juontavat näyttelijät Panu Raipia ja Emmi Kaislakari, joista jälkimmäinen korvaa aiemmin juontajaksi ilmoitetun Petra Karjalaisen. Konsertin suojelijana toimii Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen, joka myös avaa konsertin.

Tukikonsertin liput ovat myynnissä Lippu.fi-verkkokaupassa ja Tampere-talon lipunmyynnissä. Peruslippu maksaa 49 euroa. Lisäksi konserttikävijöiden on mahdollista lisätä ostamansa lipun hintaan lisätukea joko 50, 100 tai 150 euron arvosta.

”Tukikonsertin lipunmyynti on käynnistynyt upeasti, ja tamperelaiset ovat ottaneet sodan jalkoihin jääneiden ukrainalaisten auttamisen sydämen asiakseen. Isoon saliin mahtuu kuitenkin vielä lisää yleisöä, joten kannustan kaikkia kynnelle kykeneviä lämpimästi mukaan konserttiin. Taide luo toivoa, ja näiden kamalien uutisten keskellä meille kaikille tekee hyvää välillä hengähtää sekä kohdata toisemme yhteisen asian äärellä”, Tampere Filharmonian intendentti ja tukikonsertin taiteellinen johtaja Eija Oravuo kertoo.

Tukikonsertin lipulla voi vierailla koko konserttipäivän ajan Tampere-talossa sijaitsevassa Muumimuseossa, joka on poikkeuksellisesti auki konsertin alkuun klo 19 saakka. Myös Lippupiste, Vapriikki ja Tampere-talon kumppanit Aican ja Akun Tehdas ovat mukana hankkeessa, joten konsertit tuotot voidaan ohjata täysin lyhentämättömänä Suomen Punaisen Ristin kautta eniten tukea tarvitseville.

Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon lahjoitetuilla varoilla turvataan ihmisten perustarpeita. Punainen Risti toimittaa vettä, ruokaa, suojaa ja terveyspalveluita sekä auttaa kadonneiden etsinnässä.

Punaisen Ristin lipaskerääjät ovat tukikonsertin ajan Tampere-talon aulassa. Lipaskerääjät voivat kerätä rahaa sekä lippaisiin että korttimaksuina iZettle-laitteilla. Kansainvälinen Punainen Risti on toiminut Ukrainan konfliktialueella koko lähes kahdeksan vuotta kestäneen konfliktin ajan. Myös Suomen Punainen Risti on toimittanut vuosien ajan tukea Ukrainaan.

Suomen Punainen Risti: Poliisihallituksen keräyslupa RA/2020/1407/9.11.202

Pormestari
Tampereen kaupunki
Puh. +358 3 5656 6400