Faunien iltapäivä: Syksyn värit

29.10.2023
15.00 - 16.45
Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Ohjelma

Wilhelm Friedemann Bach: Triosonaatti B-duuri F.50
1. Largo (Andante) 2. Allegro ma non troppo 3. Vivace
Hanna Parviainen, viulu, Malla Vivolin, huilu, Kalle-Pekka Koponen, sello ja Jouko Laivuori, cembalo

Philippe Gaubert: Trois Aquarelles
I Par un clair matin (Kuulaana aamuna) II Soir d’ Automne (Syysilta) III Sérénade
Annaleena Jämsä, huilu, Kalle-Pekka Koponen, sello ja Tuomas Turriago, piano

väliaika

Edouard Lalo: Jousikvartetto Es-duuri op.45
Katri Nikkanen, viulu, Riikka Marttila, viulu, Kimmo Kivivuori, alttoviulu ja Sampo Liukko, sello

Liput: Perushinta 17 € / eläkeläiset 10 € / opiskelijat, työttömät, varushenkilöt ja alle 17-vuotiaat 7 €

Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippu.fi:n myyntikanavissa lipun hintaan lisätään tilaus- ja maksutapamaksu).
Päivät
29.10.2023
Aika
15.00 - 16.45
Sijainti
Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Hinta
7-17€

Teokset

  • Wilhelm Friedemann Bach (1710–1784) sävelsi Triosonaatin B-duurissa alun perin kahdelle viululle ja continuolle, mutta se tunnetaan nykyään paremmin versiostaan viululle ja huilulle. Sitä pidetään Bachin ehkä eleganteimpana teoksena. Ensimmäinen osa Largo tutkii jännittäviä harmonioita pieteetillä, kun taas nopeat toinen ja kolmas osa syttyvät risteilevän polyfonian ja tanssirytmien yhteisestä kemiasta.

  • Suuren yleisön mielissä ranskalainen Philippe Gaubert (1879–1941) on jäänyt aikalaistensa varjoon, mutta huilistit tuntevat hänet yhtenä soittimen merkittävimmistä kehittäjistä. Nimestään huolimatta Kolme akvarellia -teos ei niinkään tavoittele Debussyn impressionistisia, unihiekkaisia pensselinvetoja, vaan pikemminkin valveunimaisia teräväpiirtokuvia, silti kevyesti leijaillen.

  • Ranskalainen Édouard Lalo (1823-1892) nojasi kamarimusiikkiteoksissaan Schumannin ja Beethovenin rakentamaan saksalaisperintöön. Neljäosainen jousikvartetto Es-duurissa op. 45 syntyi alun perin vuonna 1855 (opusnumerolla 19). Vaikka Lalo paranteli sitä vielä 30 vuotta myöhemmin, teos on jäänyt marginaaliin kiistattomasta kiehtovuudestaan huolimatta.