Huomisen huiput

9.2.2024
19.00 - 21.00
Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Mateusz Gwizdałła, kapellimestari
Erle Kont, kapellimestari
Julie Røssland, kapellimestari
Vincent Siret, kapellimestari
Konstantinos Vallios, kapellimestari
Eero Saunamäki, nokkahuilu

Richard Strauss: Till Eulenspiegel
Kalevi Aho: Konsertto nokkahuilulle ja kamariorkesterille
Jean Sibelius: Sinfonia nro 1

BBC Symphony Orchestran ylikapellimestari, professori Sakari Oramo tuo Sibelius-Akatemian kapellimestariluokan opiskelijat Tampereelle. Nuoret lupaukset johtavat tulkintansa orkesterimusiikin ajattomista klassikoista, Richard Straussin tragikoomisesta sävelrunosta ja Jean Sibeliuksen sinfoniasarjan kansallisromanttisesta avausnumerosta. Kalevi Ahon tuoreen konserton solistina loistaa esimerkiksi Linnan juhlissa suomalaiset lumonnut nokkahuiluguru Eero Saunamäki.

Lisäksi klo 18: kapellimestarikoulutus tutuksi. Vieraana Sibelius-Akatemian professori, kapellimestari Sakari Oramo.

Huom! Konsertissa ei ole Teokset tutuiksi -tilaisuutta tai lapsiparkkia. Konsertissa on väliaika ja se loppuu noin klo 20.45.

Liput: Perushinta 30 € / eläkeläiset 24 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 15 € / alle 17-vuotiaat 10 €. Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippupisteen myyntikanavissa lipun hintaan lisätään tilaus- ja maksutapamaksu).

Konsertti toteutetaan yhteistyössä taideyliopisto Sibelius-Akatemian kapellimestarikoulutuksen kanssa.
Päivät
9.2.2024
Aika
19.00 - 21.00
Sijainti
Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Hinta
10-30€

Esiintyjät ja teokset

  • Konsertin kapellimestarit opiskelevat Sibelius-Akatemiassa professori Sakari Oramon johdolla.

    MATEUSZ GWIZDAŁŁA
    Kodály-kapellimestarikilpailun 2023 voittanut Mateusz Gwizdałła on australialais-puolalainen kapellimestari ja säveltäjä. Gwizdałła on ollut myös mm. Eva Ollikaisen, Johannes Schlaeflin, Jorma Panulan, Kenneth Montgomeryn, Antony Hermusin, Martyn Brabbinsin ja Dima Slobodenioukin mestarikursseilla. Hän viimeistelee parhaillaan maisteriopintojaan Sibelius-Akatemiassa. Mateusz on aiemmin opiskellut kapellimestariksi Frédéric Chopinin musiikkiyliopistossa Varsovassa professori Monika Wolińskan johdolla. Suomessa Mateusz on esiintynyt useimpien suomalaisten sinfoniaorkesterien kanssa, ja johtanut orkestereita myös Puolassa ja Australiassa. Kapellimestaruuden ohella hän toimii Musiikkitalon kuoron tenorien johtajana.

    ERLE KONT
    Virolaissyntyinen Erle Kont toimii Tapiolan Viihdeorkesterin taiteellisena johtajana ja ylikapellimestarina. Hän suoritti muusikon tutkinnon Sibelius-Akatemiassa, jossa hän jatkaa nyt kapellimestariopintojaan Sakari Oramon ja Petri Komulaisen johdolla. Viime vuosina Erle on kiertänyt tiiviisti johtamassa Suomen sinfoniaorkestereissa. Tulevat vierailut vievät hänet Tampereen lisäksi mm. Turun ja Lappeenrannan orkestereihin. Erle on nuorten virolaissäveltäjien musiikkia esittävän Tartu Sound -yhteisön perustaja ja taiteellinen johtaja. Muusikkona hänet on palkittu 14 klarinettikilpailussa.

    JULIE RØSSLAND
    Julie Røssland suoritti kapellimestarin kandidaatin tutkinnon Norjassa professori Bjarte Engesetin ja Peter Szilvayn johdolla ja tekee nyt maisteriopintojaan Sibelius-Akatemiassa. Talent Norge -kapellimestariohjelman nuoriin lupauksiin kuuluva Julie on johtanut sinfoniaorkestereja mestarikursseilla mm. Sakari Oramon, Peter Etövösin, Mark Stringerin ja Matthew Hallsin kanssa. Viime vuonna hän osallistui Jorma Panulan mestarikurssille ja avusti Tampere Filharmonian ylikapellimestari Matthew Hallsia Mozartin Requiemissa Tampereella. Hän on toiminut Norjan nuorten sinfoniaorkesterin (NUSO) apulaiskapellimestarina, ja kapellimestarina työskennellyt lukuisten norjalaisten kokoonpanojen kanssa. Muusikkona Julie nautti esiintymisestä Norjan puhallinorkestereissa klarinetistina.

    VINCENT SIRET
    Musikaalisesta perheestä tulevan Vincent Siretin ensikosketus orkesterimusiikkiin tapahtui piano- ja nokkahuiluopintojen myötä. Antonín Dvořákin sinfonian nro 9 ”Uudesta maailmasta” vaikuttava esitys sysäsi hänet kohti kapellimestariutta jo teini-ikäisenä. Orkesterin johtaminen alkoi 16-vuotiaana Alain Crepinin ja Jean-Philippe Navarren kapellimestariluokilla Nancyssa, ja matka jatkui sieltä Pariisiin Adrian Mc Donnellin oppiin. Kapellimestaripolullaan hän on suorittanut yliopistotutkinnon musiikintutkimuksesta, sekä pastissisävellyksen, sovituksen ja musiikkitieteen opinnot Pariisin konservatoriossa. Nyt hän jatkaa kapellimestariopinnoilla Suomessa.

    KONSTANTINOS VALLIOS
    Konstantinos Vallios on johtanut useimpia suomalaisia sinfoniaorkestereja, ja tänä keväänä hän johtaa Mozartin Figaron häät Sibelius-Akatemian oopperatuotannossa. Konstantinos on osallistunut esimerkiksi Eva Ollikaisen, Antony Hermusin, Nicolas Pasquetin, Johannes Schlaeflin, Andreas Pylarinoksen ja Jorma Panulan kapellimestarikursseille. Ateenasta kotoisin oleva Konstantinos on opiskellut viulun-, fagotin- ja pianonsoittoa sekä musiikin teoriaa ja tehnyt kapellimestariopintoja Kreikassa. Hän on soittanut viulua ja fagottia ILION Music -yhtyeessä, ateenalaisessa Camerata–nuoriso-orkesterissa ja Kreikan kansallisen radio- ja televisioyhtiön nuorten sinfoniaorkesterissa, sekä laulanut Rosarte-lapsikuorossa.

  • Eero Saunamäki (s. 1980) on Suomen tunnetuin nokkahuilisti. Hänen innovatiiviset soolokonserttinsa, kansainvälisesti tunnustettu albuminsa BIS-levymerkille, esiintymisensä sinfoniaorkestereiden solistina sekä tv-ohjelmissa, radiossa ja YouTubessa tekevät hänestä yhden sukupolvensa kiireisimmistä musiikin ammattilaisista.

    Saunamäen musiikillinen tausta on poikkeuksellisen monipuolinen: nokkahuilun lisäksi hän soittaa saksofonia, laulaa popmusiikkia ja toimii orkesterinjohtajana. Hän työskentelee vanhaan musiikkiin keskittyvän BRQ Vantaa -festivaalin päätuottajana sekä opettajana Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Tasavallan Presidentin edustusorkesterissa Kaartin soittokunnassa Saunamäki on työskennellyt lähes 20 vuoden ajan.

    Saunamäki pyrkii löytämään uutta musiikkia ja yleisöä rakastamalleen nokkahuilulle, ja hän onkin kantaesittänyt soittimelle yli 40 teosta, mukaan lukien neljä konserttoa. Hän soittaa myös vanhaa musiikkia mm. cembalistin kanssa ja sovittaa kaikenlaista musiikkia nokkahuilulle. Baritonisaksofonin soittamisesta Saunamäki nauttii klassisessa Aavasaksofonikvartetissa sekä rouheassa Tusan Brass -katubändissä.

    Saunamäki on Suomen nokkahuiluseuran perustajajäsen ja toimi seuran puheenjohtajana 15 vuotta. Hän on opiskellut Sibelius-Akatemiassa, Helsingin yliopistossa ja Helsingin Pop & Jazz Konservatoriossa sekä osallistunut monille mestarikursseille. Taiteen edistämiskeskus myönsi Saunamäelle taiteilija-apurahan vuodelle 2024.

  • I-viulu
    Robert Traksmann 1.konserttimestari tp.
    Johannes Põlda 1.konserttimestari
    Maria Itkonen 3. konserttimestari
    Riikka Marttila *
    Tatevik Ayazyan
    Maria Garcia Escudero
    Raimo Hannikainen
    Siri Heinonen
    Lotta Laaksonen
    Katri Nikkanen
    Ivi Ots
    István Szalay
    Vitali Torkkeli
    Kati Tuominen-Heroja

    II-viulu
    Erkki Louko *tp.
    Heidi Kuula **
    Kimmo Tullila ***tp.
    Riitta Hallila
    Linda Halme
    Heikki Hannikainen
    Kirsi Korpela-Pulkkinen
    Kristine Lilientale-Birzniece
    Eeva-Liisa Suuronen
    Pirjo Tulisalmi
    Anni Ylikallio

    Alttoviulu
    György Balázs *
    Vadim Grumeza ***tp.
    Kaisa Anttila
    Heili Hannikainen
    Marianne Hautakangas
    Kimmo Kivivuori
    Anne Korhonen
    Taavi Nachtigall
    Anni Tiainen-Hammo
    Satu Kae tp.

    Sello
    Kalle-Pekka Koponen soolosellisti
    Simon Svoboda **tp.
    Tommi Wesslund ***
    Reinis Birznieks
    Miika Jämsä
    Maija Juuti
    Sampo Liukko
    Elina Rouvali

    Kontrabasso
    Jarkko Uimonen *
    Joni Armio ***
    Juha Kleemola
    Pentti Huhtinen
    Antti Laulaja
    Heikki Lehtinen

    Huilu
    Annaleena Jämsä *
    Malla Vivolin **
    Nina Johnson ***
    Seppo Planman

    Oboe
    Saara Kemppi *tp.
    Nevio Keller **tp.
    Juha Ala **
    Heikki Pöyhönen ***

    Klarinetti
    Jarmo Hyväkkö *
    Mark Reding **
    Janne Pesonen ***
    Jussi Uuksulainen tp.

    Fagotti
    Aleksei Dmitriev *
    Lauri Mykrä tp.
    Slava Berg tp.

    Käyrätorvi
    Aleksi Mäkimattila *
    Jouni Suuronen **
    Ismo Ponkala
    Pasi Tiitinen
    Timo Ruskeepää

    Trumpetti
    Xiang Guo *
    Eero Kiukkonen **
    Tapio Kilpinen

    Pasuuna
    Vygantas Silinskas **
    Mikhail Kapustin ***
    Alexandr Dzhurri tp.

    Tuuba
    Harri Miettunen *

    Patarummut
    Tiina Laukkanen *

    Lyömäsoittimet
    Jyri Kurri *
    Harri Lehtinen ***tp.
    Tuomo Oravakangas ***

    Harppu
    Kirsti Vartiainen *

    äänenjohtaja *
    vuorotteleva äänenjohtaja **
    varaäänenjohtaja ***
    tilapäinen tp.

  • Saksalainen musiikkielämä oli 1800-luvun puolivälissä jakautunut kahteen leiriin: Johannes Brahmsin ja Robert Schumannin kannattajat kokivat musiikin erilliseksi saarekkeekseen, joka ei tarvinnut tukea itsensä ulkopuolelta – soinnut, melodiat ja muoto oli kaikki, mitä säveltaiteen tuli edustaa. Vastapuoli kannatti Franz Lisztin sinfonisten runojen ja Richard Wagnerin oopperoiden filosofiaa, jossa musiikki oli legendojen, myyttien ja tarinoiden välittäjä. Sen tuli vahvistaa kansallista identiteettiä.

    Richard Straussin (1864–1949) aikana aatesuunnat olivat jo sulautumassa osiaan suuremmaksi summaksi. Musiikki kyllä koettiin kertovaksi, mutta ei niinkään suuria myyttejä, pyhyyskokemuksia ja kansallistunnetta, vaan henkilötarinoita, omakohtaisuutta ja tunteita ilmentäväksi taiteeksi. Etenkin Strauss lähenteli yksityiskohtaisilla tapahtumakuvauksillaan jopa elokuvamusiikin keinovaroja, jotka konkretisoituivat Hollywoodissa vasta vuosikymmeniä myöhemmin.

    Till Eulenspiegelin lystikkäät kujeet (1895) on Straussin viides sävelruno, antisankariteosten Don Juanin (1888) ja Don Quixoten (1898) lähisukulainen. Se kertoo keskiaikaisen kansantarinan keppostelijasta, joka kokee kohtalonsa kiusattuaan kirkonmiehiä, hurmattuaan hameväkeä ja häpäistyään oppineita. Teos alkaa olipa kerran -aiheilla ja esittelee ratsastavan sankarimme käyrätorven teemalla, joka kulkeutuu puhaltimelta toiselle. Kirkonmiehet soivat arvokkaasti viuluilla, naiset viettelevillä jousilla, ryppyotsaiset oppineet murahtelevat fagoteilla. Rumpujen pärinä johdattelee mestauslavalle, jossa Till vääntää väkinäistä vitsiä viimeisillä voimillaan. Pyöveli ei pilailusta pehmene, vaan hirttää sankarimme armotta. Musiikki ei silti vaimene – Eulenspiegelin henki elää ikuisesti meissä kaikissa.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Kalevi Aho (s. 1949) kuuluu soitetuimpiin suomalaissäveltäjiin, ja lähes 20 sinfoniallaan ja noin 40 konsertollaan hän on myös yksi tuotteliammista. Ahon vuodesta 1981 lähtien säveltämät konsertot kattavat käytännössä orkesterin kaikki soittimet sekä mm. thereminin, harmonikan ja kitaran. Lisäksi Aho on säveltänyt kolmoiskonserton ja useita kahden solistin konserttoja, kuten esimerkiksi huhtikuussa Oulussa kantaesitettävän konserton sellolle ja viululle.

    Noin 22-minuuttinen nokkahuilukonsertto syntyi vuonna 2020 Eero Saunamäen tilauksesta. Koska yhden soittimen ääniala on melko suppea, solisti käyttää teoksessa neljää eri korkuista soitinta: C-bassonokkahuilua, F-bassonokkahuilua, alttonokkahuilua ja korkeaa sopraninonokkahuilua.

    ”Matalien nokkahuilujen äänenvoimakkuus on varsin hiljainen, mistä syystä alun orkestrointi on hyvin ohut”, Aho kertoo. ”Matalan nokkahuilun meditatiiviset monologimelodiat saavat vastakohtansa siitä, kun solisti vaihtaa instrumenttinsa välillä virtuoosisesti livertävään sopraninonokkahuiluun. F-bassonokkahuilun myötä teoksen melodiikka saa lisää intensiivisyyttä. Kun tempo kiihtyy nopeaksi prestoksi, C-bassohuilua käytetään rytmisoittimena, joka tuottaa musiikkiin sylkäistyjä, murrettuja sointuaksentteja. Konserton keskeinen osa muodostuu alttonokkahuilujaksosta. Siinä solisti soittaa usein myös ns. sointuääniä, eli multifonisia säveliä. Nopeassa sopraninonokkahuilun Vivace-jaksossa kuullaan muistumia soittimen kulta-ajasta, barokkimusiikista. Teos hiljenee lopuksi alttonokkahuilun säveliin.”

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Sinfoniamuoto haki suomalaiskansallista hahmoa saksalaisesta mallista. Ensimmäisen suomalaissinfonian kunniapaikka kuuluu Ernst Mielckille (1877–1899), jonka yli 40-minuuttinen f-mollisinfonia (1897) syntyi Max Bruchin ohjauksessa. Kotimaassa jo maineensa vakiinnuttanut Jean Sibelius (1865–1957) teki omansa kaksi vuotta myöhemmin Pjotr Tšaikovskin tyyliin, mutta myös hän työsti teostaan aluksi Berliinissä. Olkoonkin, että pohjoisen karuus värjää musiikkia, ensimmäinen sinfonia (1899/1900) on toisen sinfonian (1902) ohella Sibeliuksen romanttisinta ja eurooppalaisinta musiikkia.

    Sinfonia e-mollissa oli paitsi Sibeliuksen myös suomalaisen musiikin kansainvälinen kaste. Kantaesitys huhtikuussa 1899 oli onnistunut, mutta ei vielä tyydyttänyt Sibeliusta. Uusi versio valmistui kesäksi 1900 ja Helsingin Filharmonisen Seuran kiertueelle kohti Pariisin maailmannäyttelyä. Kriitikot Tukholmassa, Kööpenhaminassa, Hampurissa ja Berliinissä ylistivät suomalaissäveltäjän ”hillitsemätöntä voimaa, joka astuu uusille teille tahi oikeammin hyökkää eteenpäin kuin juopunut jumala.” Kiertueella kuultiin myös mm. Finlandia ja Tuonelan joutsen.

    Sinfonian avaava klarinettisoolo on yksi sinfoniakirjallisuuden omaperäisimmistä. Sen istuttamasta idusta versoo paitsi ensiosan myös koko teoksen yhtenäisyyttä kannattelevat aiheet. Toinen osa Andante levähtää tasaiselle bassomatolle, kunnes hiljalleen kohoava myrskytuuli pauhaa päälle. Kolmas osa on scherzo, joka juoksuttaa toistensa lomitse kietoutuvia melodioita myös leikkisästi. Teoksen avannut klarinettijohdanto soi finaalissa koko orkesterin paksuudella.

    Teksti: Jaani Länsiö