Hurmurin muotokuva

26.1.2024
19.00 - 21.00
Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Matthew Halls, kapellimestari

Richard Strauss: Don Juan
James MacMillan: Sinfonietta
Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 3 “Eroica”

Kaikki suuren orkesterin voimavarat käyttävä Don Juan kertoo maailman tunnetuimman hurmurin traagisen elämänkaaren valloituksineen ja häviöineen niin seikkaperäisesti kuin musiikilla voi. James MacMillanin Sinfonietta on taas hänen teosluettelonsa outolintu. Vailla taustalla kulkevaa tarinaa soiva väkevien vastakohtien matka antaa mielikuvituksen liitää. Beethovenin alun perin Napoleonille ja sittemmin ”erään suurmiehen muistolle” omistama Eroica on musiikkikriitikoiden historian parhaaksi julistama sinfonia.

Tämä on kausikorttisarjan konsertti, johon kuuluu lisäksi Teokset tutuiksi -tilaisuus klo 18 sekä maksullinen (10 €) Lapsiparkki alkaen klo 18.45.

Konsertissa on väliaika. Konsertti päättyy noin klo 21.00.

Liput: Perushinta 30 € / eläkeläiset 24 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 15 € / alle 17-vuotiaat 10 €. Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippupisteen myyntikanavissa lipun hintaan lisätään tilaus- ja maksutapamaksu).
Päivät
26.1.2024
Aika
19.00 - 21.00
Sijainti
Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Hinta
10-30€

Esiintyjät ja teokset

  • Ylikapellimestari Matthew Halls aloitti kolmivuotiskautensa Tampere Filharmonian ylikapellimestarina ja taiteellisena johtajana elokuussa 2023. Halls on orkesterin kahdestoista ylikapellimestari ja kolmas ulkomaalainen tehtävässä. Avauskaudellaan 2023/24 hän johtaa Tampereella 12 konserttia, joista keväällä seitsemän.

    Halls kertoo Tampere Filharmonian soittajien poikkeuksellisen muusikkouden, innostavan työetiikan ja energisoivan kokeilunhalun valloittaneen hänet yhteisten harjoitusten ensiminuuteista lähtien, ja odottaa mielenkiintoista yhteistyötä orkesterin kanssa tulevina kausina. Hän on myös kertonut olevansa ylpeä voidessaan aloittaa ylikapellimestarina kaupungissa, jossa kulttuuria ja taide-elämää todella arvostetaan.

    Halls vierailee säännöllisesti johtamassa muun muassa Clevelandin orkesteria, Seattlen sinfoniaorkesteria, Wienin sinfonikkoja, Toronton sinfoniaorkesteria ja Suomen Radion sinfoniaorkesteria. Alun alkaen hän tuli tunnetuksi etenkin vanhan musiikin tulkitsijana ja oli yksi ensimmäisistä vierailevista kapellimestareista Nikolaus Harnoncourtin Concentus Musicus Wienin johtajana. Hallsin levytyksiin lukeutuvat mm. Bachin cembalokonsertot, Händelin Parnasso in Festan ensilevytys sekä Bachin pääsiäis- ja ylösnousemusoratoriot.

  • I-viulu
    Johannes Põlda 1.konserttimestari
    Liam Mansfield 1.konserttimestari tp.
    Riikka Marttila *
    Liina Nuora-Loijas ***
    Lea Antola
    Tatevik Ayazyan
    Maria Garcia Escudero
    Raimo Hannikainen
    Siri Heinonen
    Lotta Laaksonen
    Katri Nikkanen
    Ivi Ots
    István Szalay
    Vitali Torkkeli
    Kati Tuominen-Heroja
    Johanna Koponen tp.

    II-viulu
    Erkki Louko *tp.
    Heidi Kuula **
    Kimmo Tullila ***tp.
    Anna Angervo
    Riitta Hallila
    Linda Halme
    Heikki Hannikainen
    Kirsi Korpela-Pulkkinen
    Kristine Lilientale-Birzniece
    Eeva-Liisa Suuronen
    Pirjo Tulisalmi
    Sanna Tullila
    Anni Ylikallio
    Hilkka Miettunen tp.

    Alttoviulu
    Mikhail Slobodjaniuk sooloaltisti
    György Balázs *
    Vadim Grumeza ***tp.
    Kaisa Anttila
    Heili Hannikainen
    Marianne Hautakangas
    Elizabete Jokiranta
    Kimmo Kivivuori
    Anne Korhonen
    Taavi Nachtigall
    Anni Tiainen-Hammo
    Satu Kae tp.

    Sello
    Kalle-Pekka Koponen soolosellisti
    Simon Svoboda **tp.
    Tommi Wesslund ***
    Reinis Birznieks
    Miika Jämsä
    Maija Juuti
    Sampo Liukko
    Elina Rouvali
    Virpi Välimäki
    Hannes Jämsä tp.

    Kontrabasso
    Jarkko Uimonen *
    Viktor Varga **tp.
    Joni Armio ***
    Juha Kleemola
    Pentti Huhtinen
    Tuomo Kinnunen
    Antti Laulaja
    Heikki Lehtinen

    Huilu
    Malla Vivolin **
    Nina Johnson ***
    Seppo Planman

    Oboe
    Saara Kemppi *tp.
    Heikki Pöyhönen ***
    Nevio Keller

    Klarinetti
    Mark Reding **
    Reetta Näätänen

    Saksofoni
    Kalle Oittinen*tp.

    Fagotti
    Marcin Wosinski **tp.
    Sarah Tako ***
    Lauri Mykrä tp.

    Käyrätorvi
    Aleksi Mäkimattila *
    Jouni Suuronen **
    Pauliina Koskela ***
    Ismo Ponkala
    Pasi Tiitinen

    Trumpetti
    Xiang Guo *
    Eero Kiukkonen **
    Pawel Marciniak ***

    Pasuuna
    Antti Hirvonen *
    Vygantas Silinskas **
    Mikhail Kapustin ***

    Tuuba
    Harri Miettunen *

    Patarummut
    Tiina Laukkanen *

    Lyömäsoittimet
    Jyri Kurri *
    Harri Lehtinen ***tp.
    Tuomo Oravakangas ***

    Harppu
    Kirsti Vartiainen *

    Kosketinsoittimet
    Ville Hautakangas *tp.

     

    äänenjohtaja *
    vuorotteleva äänenjohtaja **
    varaäänenjohtaja ***
    tilapäinen tp.

  • Richard Strauss (1864–1949) oli ensisijaisesti tarinankertoja. Parhaiten oopperoistaan tunnettu Strauss tehtaili etenkin uransa alkuvaiheissa puhtaasti instrumentaalisia orkesteriteoksia, joiden taustalla kulki aina joko omaelämäkerrallinen (esimerkiksi Aus Italien ja Kuolema ja kirkastus) tai historiallissepitteellinen (Macbeth, Näin puhui Zarathustra) tarina. Hän ajatteli, että nuottiviivaston sävelet ovat kuin sanoja, joilla voi selittää seikkailut, dialogit ja hahmojen tunteet auki tarkasti. ”Tavoittelen sitä, että kuulija voisi pelkästä soinnista päätellä, minkälaatuista olutta kohtauksessa juodaan”, hän sanoi.

    Sävelruno Don Juan (1888) perustuu Nikolaus Lenaun versioon (1844) espanjalaisesta legendasta, jossa seksiaddikti manipuloi naisen toisensa perään etsiessään sitä yhtä ja täydellistä kumppania. Tämän syleilyyn hän voisi kuolla kaiken saavuttaneena. Hän hurmaa, jättää taakseen särkyneitä sydämiä, murhattuja miehiä ja suruun menehtyneitä ruumiita, ja joutuu lopussa kohtaamaan erään valloituksensa orvoksi jääneen pojan kaksintaistelussa. Kesken naamiaisjuhlien, kaiken toivon menettäneenä ja melankoliaan vaipuneena Don Juan päättää antautua kuolemalle.

    Vaikka tarina ohjaakin Don Juanin musiikkia, se on rakenteeltaan sonaattimuotoinen: ensin teemat esitellään, sitten niitä kehitellään ja lopussa vielä kerrataan. Alun teema, toistuva ja energinen fanfaari näyttää sankarin voittamattomana hurjastelijana, jonka lemmekäs euforia katkeaa aina uuden kohteen ilmestyessä kuvaan viettelevine piirteineen. Don Juanin teema pullistuu yhä koppavammaksi, kunnes hylkäämiensä naisten kärsimykset tunkeutuvat mieleen riivaavina muistoina. Taistelun tuoksinassa kaikki kuullut teemat risteilevät päällekkäin kuin silmien editse vilisevä filminauha. Sankarimme luhistuu voimattomana maahan.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Skotlantilainen James MacMillan (s. 1959) on yksi maailman esitetyimmistä nykysäveltäjistä ja brittiläisen musiikin suurimpia vientiartikkeleita. Hänen läpimurtonaan pidetään vuoden 1990 BBC:n Proms-festivaalilla kantaesitettyä orkesteriteosta The Confession of Isobel Gowdie, jonka välittöminä kerrannaisvaikutuksena syntyi myös hänen tähän asti esitetyin teoksensa, lyömäsoitinkonsertto Veni, veni, Emmanuel (1992). Hartaaksi katolilaiseksi tunnustautuvan MacMillanin musiikissa, etenkin kuoroteoksissa, on usein sävyjä hengellisyydestä ja uskonnollisuudesta.

    MacMillanin musiikki pakenee ahtaita määritelmiä ja ennakkoasetelmia. Jokainen teos tiputtaa kuulijan keskelle koskematonta maaperää vailla kompassia ja karttaa. Yhtäältä hänessä voi kuulla harrasminimalistista herkistelyä ja uusromantiikkaa, toisaalta ultramodernistiset tehokeinot ja eri kansanmusiikkien vaikutteet kuorivat hänestä aina uusia kerroksia. Macmillan onkin ilmoittanut yhdeksi esikuvakseen Alfred Schnittken (1934–1998), jonka tavaramerkki oli leikitellä tyyleillä, odotuksilla ja sävellajeilla päällekkäin ja sekaisin.

    Noin 20-minuuttinen Sinfonietta (1991) käynnistyy hiljaisuudesta kantautuvien jousten huokauksilla. Puhaltimien laskevat asteikot kulkevat eteerisesti, silti valitsemastaan suunnasta vakuuttuneina, kunnes horisontista kasautuvat shokkiefektien sarjat riuhtaisevat kurssin ensin kohti epävakautta ja lopulta täyteen kaaokseen; satiirisia sotilasmarsseja, sekametelimusiikkia, paniikkia, hävitystä. Sinfoniettalla ei ole ulkomusiikillista ohjelmaa, mutta teoksen dramaturgia tuntuu tarinalliselta. Kun musiikki vähitellen kampeutuu takaisin turvaan dystooppiselta hävitykseltä, jotain merkittävää on muuttunut – ehkä lopullisesti.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Kolmekymppinen Ludwig van Beethoven (1770–1827) oli saavuttamassa sitä, mihin harva, jos kukaan oli häntä ennen kyennyt: elättämään itsensä vapaana taiteilijana ilman virkaa hovin tai kirkon suojissa. Pianistina ja improvisoijana hänet tunnettiin parhaiten, mutta monet kamariteokset ja esimerkiksi kaksi pianokonserttoa ja ensimmäinen sinfonia nostivat hänen mainettaan monipuolisesti kykenevänä säveltäjänä. Sitten tapahtui käänne.

    Vuonna 1802 Beethoven matkusti Wienin laitamille säveltämään toista sinfoniaansa, kun kaikki romahti. Hän kirjoitti kuuluisan Heiligenstadtin testamentin, itsemurhaviestin, jossa hän tunnusti tulevansa kuuroksi, eikä elämä muusikkona olisi enää mielekästä. Säveltämisestäkin tulisi pian mahdotonta. Vain taide oli pitänyt hänet elämän syrjässä kiinni, mutta nyt oli aika irrottaa.

    Vain parissa vuodessa Beethoven nousi pohjalta huipulle. Toisesta sinfoniasta tuli elämänriemun ylistyslaulu, ja pian sen jälkeen valmistuneesta kolmannesta sinfoniasta, lopullinen läpimurto. Beethoven omisti sinfonian alunperin Napoleon Bonapartelle, mutta tämän julistauduttua keisariksi hän repi nimen kansilehdestä ja omisti sinfonian uusiksi ”erään suurmiehen muistolle”. Eroicaksi nimettyä teosta pidetään ensimmäisenä romanttisena sinfoniana sen pitkän kestonsa, henkilökohtaisen tunnesisältönsä ja vähintäänkin viitteellisen ohjelmallisuutensa vuoksi. Sankarillisilla Es-duuri-pamauksilla alkava teos kohoaa voittoon hautajaismarssien, tanssien ja mahtipontisen muunnelmafinaalin halki.

    Teksti: Jaani Länsiö