25.4.2025

19.00 - 20.30

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Tervetuloa koko kaupungin orkesterin konserttiin!

John Storgårds, kapellimestari

Elina Vähälä, viulu


Victoria Poleva: Sinfonia nro 3, ”White interment”

Aulis Sallinen: Viulukonsertto

Pjotr Tšaikovski: Sinfonia nro 6, ”Pateettinen”

Arvo Pärt: Swansong


Pjotr Tšaikovskin ura ja elämä päättyi Pateettiseen sinfoniaan, soivaan tunnustuskirjeeseen. Teos pukee kielletyn rakkauden, myrskyisän elämän ja kohtalon voiman unohtumattomiksi melodioiksi. Ukrainalaisen Victoria Poleván sinfoniassa White interment ikuinen lumisade muuttuu hypnoottisiksi harmonioiksi niin kutsutun sakraalisen minimalismin hengessä.


Kausikorttisarjan konsertti | klo 18 Teokset tutuiksi | klo 18.45 Lapsiparkki (10 €)


Liput: Kausisarjan konserttien yksittäislipunmyynti alkaa maanantaina 2.12. klo 9: perushinta 32 € / eläkeläiset 25 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 15 € / alle 18-vuotiaat 10 €. Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippupisteen myyntikanavissa lipun hintaan lisätään tilaus- ja maksutapamaksu).

Päivät

25.4.2025

Aika

19.00 - 20.30

Sijainti

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Hinta

10-32€

  • John Storgårds on kansainvälisesti arvostettu kapellimestari, joka johtaa Lapin kamariorkesteria, BBC:n filharmonikkoja ja Ottawan National Arts Centre -orkesteria. Syksyllä 2024 hän aloitti Turun filharmonisen orkesterin ylikapellimestarina. Tampere Filharmonian ylikapellimestarina hän toimi vuosina 2006–2009.

    Storgårds aloitti uransa viulistina. Hän on opiskellut orkesterinjohtoa, sävellystä ja viulunsoittoa niin Sibelius-Akatemiassa kuin ulkomaillakin. Hän on toiminut konserttimestarina Avanti!-kamariorkesterissa ja Ruotsin radion sinfoniaorkesterissa sekä kapellimestarina useissa merkittävissä suomalaisissa orkestereissa. Hän johtaa säännöllisesti maailman huippuorkestereita, kuten Berliinin, Münchenin ja New Yorkin filharmonikkoja.

    Storgårdsin levytyksiin lukeutuvat mm. Sibeliuksen ja Nielsenin sinfonioiden kokonaislevytykset. Storgårds esiintyy ja levyttää ahkerasti myös viulistina. Hän on saanut lukuisia julkisia tunnustuksia ja on Lapin ylipiston kunniatohtori.

    johnstorgards.com

  • Elina Vähälä kuuluu Suomen kansainvälisesti tunnetuimpiin viulisteihin. Hän aloitti viulunsoiton kolmivuotiaana ja opiskeli musiikkia Lahdessa ja Kuhmossa. Sibelius-Akatemiassa hän opiskeli Tuomas Haapasen johdolla. Vähälä voitti Young Concert Artists International Auditions -kilpailun New Yorkissa vuonna 1999 ja esiintyi konserttosolistina jo 12-vuotiaana.

    Hänet tunnetaan laaja-alaisesta ohjelmistostaan sekä useiden teosten, kuten Jaakko Kuusiston ja Kalevi Ahon viulukonserttojen, kantaesityksistä. Kuluvalla kaudella Vähälä tulee kantaesittämään Cecilia Damströmin Earth Songs -teoksen TampereRaw-yhtyeen kanssa sekä Olli Mustosen viulukonserton Radion Sinfoniaorkesterin solistina.

    Vähälä on esiintynyt ympäri maailmaa merkittävien orkestereiden solistina ja soittanut kamarimusiikkia eri festivaaleilla. Hän toimii professorina Wienin musiikin ja esittävän taiteen yliopistossa sekä Naantalin Musiikkijuhlien taiteellisena johtajana.

     

    elinavahala.com

  • I-viulu
    Fabrizio Falasca 1.konserttimestari tp.
    Johannes Põlda 1.konserttimestari
    Maria Itkonen 3. konserttimestari
    Kaia Voitka *tp.
    Liina Nuora-Loijas ***
    Lea Antola
    Maria Garcia Escudero
    Raimo Hannikainen
    Siri Heinonen
    Katri Nikkanen
    István Szalay
    Vitali Torkkeli
    Eevi Pietarinen tp.
    Maija Wesslund tp.

    II-viulu
    Erkki Louko *tp.
    Heidi Kuula **
    Kimmo Tullila ***
    Linda Halme
    Heikki Hannikainen
    Kristine Lilientale-Birzniece
    Eeva-Liisa Suuronen
    Pirjo Tulisalmi
    Katariina Lankinen tp.
    Zofia Trybus tp.
    Josefina Haikarainen tp.
    Katariina Almgren tp.
    Camilla Azzola op.

    Alttoviulu
    Mikhail Slobodyanyuk sooloaltisti
    György Balázs *
    Barbora Hilpo ***tp.
    Heili Hannikainen
    Marianne Hautakangas
    Elizabete Jokiranta
    Kimmo Kivivuori
    Anne Korhonen
    Taavi Nachtigall
    Satu Kae tp.

    Sello
    Kalle-Pekka Koponen soolosellisti
    Reinis Birznieks
    Miika Jämsä
    Maija Juuti
    Sampo Liukko
    Elina Rouvali
    Virpi Välimäki
    Hannes Jämsä tp.

    Kontrabasso
    Jarkko Uimonen *
    Joni Armio ***
    Pentti Huhtinen
    Juha Kleemola
    Antti Laulaja
    Heikki Lehtinen

    Huilu
    Malla Vivolin **
    Nina Johnson ***
    Marianne Järvinen tp.
    Janette Leván tp.

    Oboe
    Simeon Overbeck *tp.
    Nevio Keller **tp.
    Heikki Pöyhönen ***

    Klarinetti
    Mark Reding **
    Janne Pesonen ***
    Laure Paris tp.

    Fagotti
    Sarah Tako ***
    Ananta Diaz tp.

    Käyrätorvi
    Aleksi Mäkimattila *
    Jouni Suuronen **
    Pauliina Koskela ***
    Pasi Tiitinen

    Trumpetti
    Xiang Guo *
    Tamás Mészáros ***

    Pasuuna
    Vygantas Silinskas *tp.
    Mikhail Kapustin ***
    Ivan Cheung

    Tuuba
    Harri Miettunen *

    Patarummut
    Tiina Laukkanen *

    Lyömäsoittimet
    Eppu Hietalahti *tp.
    Jarmo Niininen ***tp.

    Harppu
    Kirsti Vartiainen *

    Kosketinsoittimet
    Hanna-Leena Savolainen *tp.

    äänenjohtaja *
    vuorotteleva äänenjohtaja **
    varaäänenjohtaja ***
    tilapäinen tp.
    kisällitoiminta op.

  • Sinfonia nro 3 ”White Interment”
    _______________________

    Ukrainalainen Victoria Polevá (s. 1962) aloitti uransa tyylejä sekoittelevana avantgardistina. Vuosituhannen lopulla Poleván tyyli kääntyi kohti uusyksinkertaisuutta, yhä pelkistetympiä harmonioita ja hengityksen tahtiin hakeutuvia rytmejä, jota esimerkiksi Pēteris Vasksin, Arvo Pärtin ja Giya Kanchelin kohdalla on usein nimitetty sakraaliseksi minimalismiksi. Poleván laajan tuotannon runko rakentuu kuoromusiikille, jonka hän löysi yhtäaikaa uuden tyylinsä kanssa.

    Sinfonia nro 3 ”White interment” (suom. Valkoinen hautaanlasku, 2003) on orkesterisovitus vuosi aiemmin valmistuneesta, samannimisestä teoksesta oboelle ja kamariorkesterille. Yksiosainen teos pohjautuu Gennady Aigin runonsäkeeseen: ”nyt sataa alati lunta”, tai ”teper`vsegda snega”, jonka lausumismuodon rytmiin sinfonian suurmuoto on mallinnettu. Polevá kutsuu psykedeeliselle matkalle pimeyden kierteeseen ja ikiuneen, loputtoman lumisateen peittämään tyhjyyteen.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Viulukonsertto, op. 18

    I Andante sostenuto
    II Larghetto
    III Allegro giocoso

    Aulis Sallinen 90 v.

    _______________________

    Kahdeksan sinfonian, kymmenosaisen Kamarimusiikki-sarjan ja useiden lauluteosten Aulis Sallinen (s. 1935) on Suomen kansainvälisesti arvostetuimpia säveltäjiä. Parhaiten hänet tunnetaan kotimaisen oopperabuumin tukipilareista Ratsumiehestä (1974), Punaisesta viivasta (1978) ja oopperasta Kuningas lähtee Ranskaan (1984). Viimeistään Kullervo (1988) esitteli Sallisen myös oopperasta piittaamattomalle yleisölle.

    Sallisen oopperoista tuttua, perinteiseen tonaalisuuteen nojaavaa sävelkieltä voi aistia jo viulukonsertossa (1968), hänen ensimmäisessä varsinaisessa konsertossaan. Teos syntyi viulisti Oleg Kaganille, joka kolme vuotta aiemmin soitti Sallisen soolokappaleen Cadenze Kansainvälisen Jean Sibelius -viulukilpailun pakollisena numerona.

    Konsertto on kolmiosainen, joskin kaksi viimeistä osaa soitetaan yhteen. Ensiosassa solisti ei ole niinkään virtuoosi kuin tarinankertoja, joka valtaa valokeilan orkesterin rakentamalla näyttämöllä. Toisen osan mystisyyttä syventää lyömäsoitinten ovelat äänenvärit, jotka kaikuvat myös finaalin scherzomaisissa oikuissa.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Sinfonia nro 6 h-molli, op. 74, ”Pateettinen”

    I Adagio – Allegro non troppo
    II Allegro con grazia
    III Allegro molto vivace
    IV Finale: Adagio lamentoso

    _______________________

    Pjotr Tšaikovskin (1840–1893) kuusi numeroitua sinfoniaa jakautuvat karkeasti kahtia. Kolmessa ensimmäisessä hän osoitti hallitsevansa suurmuodon vaatimukset ja sinfonisen soinnin, mutta niistä puuttui henkilökohtainen sanoma ja inhimillinen tarttumapinta. Vasta Tšaikovskin ajauduttua syvään kriisiin 1870-luvulla hänen onnistui valaa kolmeen viimeiseen sinfoniaansa omakohtaisia kokemuksia ja elämän makua, kohtalon kaikuja.

    Kuudennen sinfonian ohjelman Tšaikovski piti omana tietonaan, mutta sekin on elämäkerrallinen. Intohimon, rakkauden ja myrskyjen läpi kulkeva sinfonia päättyy kaukaisuuteen hiipuvana surulauluna. Sitä on tulkittu kuoleman symboliksi, koska Tšaikovski menehtyi vain yhdeksän päivää kantaesityksen jälkeen. Syynä oli joko tahallinen tai tahaton myrkytys. Kunniamurhan mahdollisuuttakaan ei ole poissuljettu. Tšaikovskin veljen Modestin keksimä lisänimi Pateettinen on jokseenkin harhaanjohtava. Venäjän kielessä Pateettinen ei nimittäin tarkoita mahtipontista tai paatoksellista, vaan pikemminkin tunteellista tai intohimoista, mikä onkin luonnehdintana osuvampi.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Swansong

    Arvo Pärt 90 v.

    _______________________

    Virolainen Arvo Pärt (s. 1935) aloitti dodekafonisena modernistina, mutta taiteellinen umpikuja pakotti hänet luovalle tauolle 70-luvun alussa. Hän tutustui renessanssipolyfoniaan ja uudistui täysin; vuonna 1976 syntynyt pianokappale Für Alina merkitsi uuden, sakraalisen minimalismin lähtöpistettä, joka nosti Pärtin aikamme kuuluisimpien säveltäjien joukkoon.

    Swansong (2013) on orkesterisovitus teoksesta Littlemore Tractus kuorolle ja uruille, joka syntyi vuonna 2001 kardinaali John Henry Newmanin 200-vuotisjuhliin. Teos perustuu Henryn vuoden 1843 saarnan ”Viisaus ja viattomuus” loppusanoihin: ”Kantakoon Hän meitä koko päivän ajan, kunnes varjot pitenevät, ilta saapuu, kiireinen maailma hiljenee, elämän kiihko on ohi ja työmme on tehty! Sitten armossaan suokoon Hän meille turvallisen suojan, pyhän levon ja lopullisen rauhan.”

    Teksti: Jaani Länsiö