Latinalainen ilta

5.4.2024
19.00 - 20.45
Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Christian Vásquez, kapellimestari
Pacho Flores, trumpetti

Roberto Sierra: Fandangos
Tuomas Turriago: Trumpettikonsertto, kantaesitys
Inocente Carreño: Glosa Sinfónica Margariteña
Arturo Márques: Concierto de Otoño, trumpettikonsertto

Jos Amazon-konsertti syksyllä 2022 oli mieleesi, myös tämän konsertin värikkäät latinalaisrytmit osuvat varmasti sydämeesi! Vähävaraisten nuorten maailmankuulusta Simón Bolívar Symphony Orchestrasta kansainvälisille konserttilavoille ponnistanut Christian Vásquez tuo latinalaisen Amerikan kirjavat soundit Tampereelle. Venezuelan tärkeimpiin säveltäjiin lukeutuneen Inocente Carreñon suosituin teos kuvaa elämänkirjoa Margaritan saarella, kun taas Arturo Márquezin konsertto maalaa syksyn kirkkaita värejä meksikolaisilla sävyillä. Tuomas Turriagon uunituoreen konserton kantaesittää Venezuelan trumpettivelho Pacho Flores.

Tämä on kausikorttisarjan konsertti, johon kuuluu lisäksi Teokset tutuiksi -tilaisuus klo 18 sekä maksullinen (10 €) Lapsiparkki alkaen klo 18.45.

Konsertissa on väliaika. Konsertti päättyy noin klo 20.45.

Liput: Perushinta 30 € / eläkeläiset 24 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 15 € / alle 17-vuotiaat 10 €. Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippupisteen myyntikanavissa lipun hintaan lisätään tilaus- ja maksutapamaksu).
Päivät
5.4.2024
Aika
19.00 - 20.45
Sijainti
Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Hinta
10-30€

Esiintyjät ja teokset

  • Christian Vásquez (s. 1984) on hollantilaisen Het Gelders -orkesterin johtava vieraileva kapellimestari kaudesta 2015/16 alkaen. Stavangerin sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina Norjassa Vásquez toimi vuosina 2013-2017, jatkokausi mukaanlukien aina 2019 asti. Sitä ennen hän toimi Gävlen sinfoniaorkesterin johtavana vierailevana kapellimestarina Ruotsissa. Venezuelalaisen Teresa Carreño -nuoriso-orkesterin johtajana hän kiersi orkesterin kanssa laajasti Euroopassa ja Aasiassa vuosina 2010–2017.

    Vásquez on vieraillut johtamassa useita huippuorkestereita, muun muassa Wienin radio-orkesteria, Tokion filharmonikoita ja Los Angelesin filharmonikoita. Hän teki oopperadebyyttinsä Euroopassa kaudella 2014–2015 johtaessaan Bizet’n Carmenin Norjan kansallisoopperassa. Äskettäin hän toimi kapellimestari Gustavo Dudamelin apulaiskapellimestarina Pariisin oopperassa Mozartin Figaron häät -oopperan uudessa tuotannossa (2021) ja Wagnerin Tristan ja Isolde -oopperan tuotannossa (2023). Viime vuonna hän teki myös oman debyyttinsä Pariisin oopperan orkesterin ja oopperan balettikoulun kanssa.

    Christian Vásquez on syntynyt Caracasissa Venezuelassa. Hän aloitti muusikon uransa viuluopinnoilla ja kuului kotimaassaan maineikkaaseen El Sistema -musiikkikasvatusohjelmaan. Kapellimestariopinnot hän aloitti José Antonio Abreun johdolla vuonna 2006.

  • Trumpetisti Pacho Flores (s. 1981) tunnetaan energisistä tulkinnoista, kauniista sointiväreistä sekä vaivattomasta tavasta yhdistää klassisia ja populaareja tyylejä. Venezuelan lastenorkesterijärjestelmästä uralleen eväät saanut muusikko on niittänyt palkintoja kansainvälisissä trumpettikilpailuissa, ja solistina hän on kiertänyt esiintymässä eri puolilla Eurooppaa, Japanissa ja Etelä-Amerikassa.

    Yhtenä Simón Bolívar Brass Quintet -yhtyeen perustajajäsenistä Flores on konsertoinut kokoonpanon kanssa Euroopassa ja Amerikoissa. Hän on myös kokenut orkesterimuusikko ja toiminut trumpetin äänenjohtajana Simón Bolívar -orkesterissa, Venezuelan sinfoniaorkesterissa, Saito Kinen -orkesterissa Japanissa ja Miamin sinfoniaorkesterissa.

    Flores kokee tulevien muusikkosukupolvien kouluttamisen tärkeäksi. Lisäksi hän on kiinnostunut nykymusiikista ja onkin tilannut ja kantaesittänyt paljon uutta musiikkia. Hän on Latinalaisen Amerikan trumpettiakatemian perustaja ja johtaja.

    Pacho Flores soittaa hänelle valmistetuilla ja räätälöidyillä instrumenteilla, ja osallistuu itse aktiivisesti soitintensa kehittämiseen ja innovointiin. Cantar (2016) on hänen ensimmäinen albuminsa Deutsche Grammophon -levymerkille.

  • I-viulu
    Joonas Pekonen 1.konserttimestari tp.
    Maria Itkonen 3. konser
    Riikka Marttila *
    Tatevik Ayazyan
    Maria Garcia Escudero
    Raimo Hannikainen
    Lotta Laaksonen
    István Szalay
    Vitali Torkkeli
    Kati Tuominen-Heroja
    Miina Järvi tp.
    Isa Halme tp.

    II-viulu
    Erkki Louko *tp.
    Kimmo Tullila ***tp.
    Anna Angervo
    Linda Halme
    Heikki Hannikainen
    Kirsi Korpela-Pulkkinen
    Kristine Lilientale-Birzniece
    Eeva-Liisa Suuronen
    Pirjo Tulisalmi
    Sanna Tullila
    Anni Ylikallio
    Kaisa Hiilivirta tp.

    Alttoviulu
    Mikhail Slobodjaniuk sooloaltisti
    Vadim Grumeza ***tp.
    Kaisa Anttila
    Heili Hannikainen
    Marianne Hautakangas
    Elizabete Jokiranta
    Kimmo Kivivuori
    Anne Korhonen
    Anni Tiainen-Hammo
    Satu Kae tp.

    Sello
    Kalle-Pekka Koponen soolosellisti
    Simon Svoboda **tp.
    Reinis Birznieks
    Miika Jämsä
    Maija Juuti
    Sampo Liukko
    Elina Rouvali
    Virpi Välimäki

    Kontrabasso
    Jarkko Uimonen *
    Vilhelm Karlsson **tp.
    Joni Armio ***
    Pentti Huhtinen
    Tuomo Kinnunen
    Antti Laulaja

    Huilu
    Annaleena Jämsä *
    Nina Johnson ***
    Seppo Planman

    Oboe
    Juha Ala **
    Nevio Keller **tp.
    Heikki Pöyhönen ***

    Klarinetti
    Mark Reding **
    Janne Pesonen ***
    Reetta Näätänen

    Fagotti
    Aleksei Dmitriev *
    Lauri Mykrä tp.
    Ananta Diaz tp.

    Käyrätorvi
    Aleksi Mäkimattila *
    Pauliina Koskela ***
    Ismo Ponkala
    Pasi Tiitinen

    Trumpetti
    Xiang Guo *
    Eero Kiukkonen **
    Aki Välimäki ***tp.

    Pasuuna
    Antti Hirvonen *
    Vygantas Silinskas **
    Alexandr Dzhurri tp.

    Tuuba
    Harri Miettunen *

    Patarummut
    Tiina Laukkanen *

    Lyömäsoittimet
    Jyri Kurri *
    Niko Ronimus tp.
    Janne Tuomi tp.
    Elias Nummenmaa tp.
    Juho Rasimus op.

    Harppu
    Kirsti Vartiainen *

    Kosketinsoittimet
    Ville Hautakangas *tp.

    äänenjohtaja *
    vuorotteleva äänenjohtaja **
    varaäänenjohtaja ***
    tilapäinen tp.
    kisällitoiminta op.

  • Roberto Sierra (s. 1953) on pienen mutta elinvoimaisen Puerto Ricon taidemusiikkikentän keskeisimpiä hahmoja. Hänen tuotantonsa kattaa esimerkiksi neljä sinfoniaa, useita konserttoja ja soolopianokappaleita, ja hänen musiikkiaan esitetään jatkuvasti etenkin Yhdysvaltain suurissa sinfoniaorkestereissa. Kansainvälisen läpimurtonsa Sierra teki jo vuonna 1985 sävellyksellään Júbilo. Vaikka Sierra opiskeli Hampurissa György Ligetin johdolla eurooppalaisen tyyliin, hänen musiikkinsa raaka-aineet löytyvät selvästi latinalaisamerikkalaisista tansseista ja rytmeistä.

    Fandangos (2000) syntyi Washingtonin National Symphony Orchestran ja ylikapellimestari Robert Slatkinin tilauksesta. Se malliesimerkki Sierran tunnistettavasta kielestä, jossa eurooppalainen modernismi kohtaa karibialaiset rytmit, eli käytännössä afrikkalaiset, espanjalaiset ja eteläamerikkalaiset perinteet. Teoksen lähtökohtana on Antonio Solerin (1729–1783) ja Luigi Boccherinin (1743–1805) alkuperäiset fandangot, jotka Sierra pyörittelee post-modernistiselle kierteelle. Tuloksena on maailmankolkkien eri rytmeissä sykkivä muunnelmien sarja. Teos koukkailee surrealistisesta sointimailmasta toiseen melodisen materiaalin pysyessä melkolailla muuttumattomana.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Tuomas Turriago (s. 1979) tuli alkujaan tunnetuksi pianistina, mutta hän on nuoresta asti myös säveltänyt, valtaosin tilausteoksia. Noin 50 teosta käsittävä tuotanto koostuu ennen kaikkea kamarimusiikkiteoksista varsinkin puhaltimille. Trumpettikonsertto syntyi Pacho Floresin ehdotuksesta Turriagon sävellettyä tälle teoksen Tanguerengue (2019). ”Konserton säveltäminen Floresille on unelmieni täyttymys”, Turriago sanoo.

    Hän tutustui Floresiin vuonna 2010, kun venezuelalainen esiintyi ensi kertaa Lieksan Vaskiviikolla yhtyeensä Trio Acustico Venezolano kanssa. ”Menin konserttiin ilman odotuksia, mutta se jättikin lähtemättömän vaikutuksen. Olin kolmekymppinen, säveltänyt aktiivisesti jo kymmenisen vuotta, eikä minulla ollut mitään selkeää ideologiaa taiteeni takana – sen jälkeen oli. Monet musiikissani pitkään läsnä olleet ainekset ikään kuin loksahtivat hetkessä paikoilleen.”

    ”Olen konsertossani hakenut latinomusiikin, jazzin ja nykyklassisen musiikin hybridiä, jota ei voi luokitella mihinkään genreen, ja tuoda sekä suomalaiset että kolumbialaiset juureni yhteen. Kolmeosainen, 20-minuuttinen konsertto soitetaan ilman osien välisiä taukoja, ja solisti käyttää useita erilaisia trumpetteja. Ensiosa alkaa vihjauksella lopulta finaalissa kuultavasta aiheesta, jatkuu laulavasti ja kiihtyy kohti osan loppua. Hidas osa on pysähtynyt, ja vaikka siinäkin on latinorytmejä, tunnelma on enemmänkin meditatiivinen. Tanssillisessa finaalissa on suuri, latinomusiikista tuttu lyömäsoitinryhmä, ja aivan teoksen loppumetreillä kuullaan trumpetin soolokadenssi.”

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Venezuelalainen Inocente Carreño (1919–2016) kuului maansa palkituimpiin säveltäjiin ja tärkeimpiin pedagogeihin. Laajan tuotantonsa ohella Carreño soitti Venezuelan sinfoniaorkesterissa trumpettia lähes kolmenkymmenen vuoden ajan, minkä jälkeen hän perusti Prudencio Esáa -musiikkikoulun ja toimi José Angel Lamas -konservatorion johtajana. Carreño kirjoitti laulujen lisäksi runsaasti kamari- ja pianomusiikkia, mutta hänen ylivoimaisesti tunnetuin ja kansainvälisesti esitetyin teoksensa on Sinfoniset muunnelmat Margariteña (1954).

    Teos kirjava kunnianosoitus säveltäjän synnyinsaarelle, ja poikkeus Carreñon tuotannossa. Yleensä hän soveltaa kansanmusiikkia eurooppalaisen tyylin palvelukseen, mutta Margariteñassa paikalliset melodiat soivat lähes sellaisenaan, puhtaasti venezelualaisissa rytmeissä. Rapsodian tavoin teos juoksuttaa useita tunnettuja kansanlauluja perätysten ilman sen suurempia yhteensitovia ainesosia, joskin laulu Margarita on kyynel (Margarita es una lagrima) toistuu useimmin. Noin 12 minuutin aikana kuullaan myös peltotyöläisten laulu (Canto de Pilón), Valvojaiset (Canto del Valorio) ja lastenlaulu Tiguitiguitos värikkäästi orkestroituna ilotteluna.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Arturo Márquez (s. 1950) lienee aikamme tunnetuin meksikolaissäveltäjä. Marquezin musiikin runko on soolokappaleisssa, mutta kansainvälisen läpimurtonsa hän teki 1990-luvun alussa aloittamallaan Danzones-sarjalla. Nyt jo yhdeksänosainen, kuubalaisia ja meksikolaisia rytmejä vyöryttävästä sarjasta etenkin Danzón No. 2 on soinut maailmalla esimerkiksi Simón Bolívar Youth Orchestran ohjelmistossa.

    Vuonna 2018 syntynyt Concierto de Otoño (Syyskonsertto) syntyi varta vasten Pacho Floresille. ”Trumpetti on soittimien kuningatar Meksikon sydämessä”, Marquez on sanonut. ”Se on meksikolaisen ilonkiljahdus ja itkunparahdus, ja latinalaisen Amerikan konserttimusiikin perusta. Concierto de Otoño on näiden tuntemusten, värien sekä lohdun kokoelma.”

    Kolmeosainen teos matkustaa Meksikon ytimiin kansallisromantiikan keinoin. Ensiosa Son de luz (Valon son – son on eräs afrokuubalainen tanssi) on mollivoittoinen, nopea ja dramaattinen kuvaelma sonaattimuodossa. Hidas osa Balada de floripondios kuvaa Etelä-Amerikassa kasvavaa, huumaavaa ja pahimmillaan tappavaa kasvia, joka tunnetaan myös nimellä Enkelin trumpetti. Osan melodia ja muunnelmat osoittavat kunniaa espanjalaisen Manuel de Fallan baletille El amor brujo (Lumoava rakkaus). Finaali Conga de flores (Kukkien conga) kutsuu keskelle hengästyttäviä juoksutuksia ja solistin omaa kadenssia suurten virtuoosisäveltäjien hengessä.

    Teksti: Jaani Länsiö