Pitkät jäähyväiset

31.10.2025

19.00 - 20.30

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Gustav Mahlerin yhdeksästä sinfoniasta viimeiseksi jäänyt lienee henkilökohtaisin. Sen haikeissa jäähyväisaiheissa kaikuvat sekä eletyn elämän kauniit muistot että lähestyvän kuoleman lopullisuus.

Matthew Halls, kapellimestari 


Gustav Mahler: Sinfonia nro 9 


Gustav Mahler kirjoitti nimensä historiaan omaelämäkerrallisilla suursinfonioilla. Niiden maailmoista piirtyy kuva tiettömässä maastossa kulkevasta sankarista, jonka elämä on jatkuvaa taistelua taiteen, rakkauden ja uskonkysymysten ristiaallokossa. Viimeisen sinfoniansa Mahler sävelsi henkilökohtaisten tragedioiden jälkipoltteessa. Hän tuskin aavisti kuolevansa vain pari vuotta myöhemmin; silti yhdeksättä sinfoniaa on pidetty hänen testamenttinaan – muistoja tulvivina jäähyväisinä, joissa tiimalasin hiekka valuu vääjäämättömästi kohti suurta tuntematonta. Sinfoniakirjallisuuden kiistaton merkkiteos kuultiin Tampereella viimeksi 12 vuotta sitten. 


Kausisarjan konsertti, ei väliaikaa

Teokset tutuiksi klo 18, Lapsiparkki klo 18.45


Liput: peruslippu 34 € / eläkeläiset 26 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 16 € / alle 18-vuotiaat 10 €


Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippupisteen myyntikanavissa lipun hintaan lisätään palvelu- ja tilausmaksu sekä mahdolliset toimitus- ja maksutapamaksut). 

Päivät

31.10.2025

Aika

19.00 - 20.30

Sijainti

Tampere-talo Oy, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere

Hinta

10-34€

Teokset ja esiintyjät

  • Matthew Halls aloitti Tampere Filharmonian ylikapellimestarina ja taiteellisena johtajana elokuussa 2023 ja jatkaa tehtävissään kesään 2027 asti. Hän on orkesterin kahdestoista ylikapellimestari. Kaudella 2025/26 Halls palaa johtamaan Bergenin filharmonista orkesteria, Viron kansallista sinfoniaorkesteria, Tapiola Sinfoniettaa sekä Tonkünstler-orkesteria Wienin Musikvereinissä. Lisäksi hän debytoi Sinfonia Lahden kapellimestarina.

    Halls on tullut tunnetuksi alun perin etenkin vanhan musiikin tulkitsijana. Hän oli yksi ensimmäisistä vierailevista kapellimestareista Nikolaus Harnoncourtin Concentus Musicus Wienin johtajana. Hallsin levytyksiin lukeutuvat mm. Bachin cembalokonsertot, Händelin Parnasso in Festan ensilevytys sekä Bachin pääsiäis- ja ylösnousemusoratoriot.

    Lue lisää: askonasholt.com/artist/matthew-halls

  • I-viulu

    Johannes Põlda
    1. konserttimestari
    Kati Tuominen-Heroja
    3. konserttimestari tp.
    Liina Nuora-Loijas ***
    Lea Antola
    Maria Garcia Escudero
    Raimo Hannikainen
    Siri Heinonen
    Ivi Ots
    István Szalay
    Linda Halme tp.
    Kaisa Hiilivirta tp.
    Erkki Louko tp.
    David Seixas tp.
    Klaus-Petter Haav tp.
    Maija Wesslund tp.

    II-viulu

    Kaia Voitka *
    Heidi Kuula **
    Kimmo Tullila ***
    Anna Angervo
    Heikki Hannikainen
    Kirsi Korpela-Pulkkinen
    Eeva-Liisa Suuronen
    Pirjo Tulisalmi
    Ida Nurminen tp.
    Josefina Haikarainen tp.
    Eevi Pietarinen tp.
    Nuppu Komsi tp.

    Alttoviulu

    Ulla Knuuttila
    sooloaltisti tp.
    Kata Stojanovic ***
    Heili Hannikainen
    Marianne Hautakangas
    Elizabete Jokiranta
    Kimmo Kivivuori
    Anne Korhonen
    Taavi Nachtigall
    Mikhail Slobodyanyuk
    Anni Tiainen-Hammo
    Iina Marja-aho tp.
    Barbora Hilpo tp.

    Sello

    Kalle-Pekka Koponen
    soolosellisti
    Risto Rajakorpi *
    Simon Svoboda ***
    Reinis Birznieks
    Miika Jämsä
    Maija Juuti
    Sampo Liukko
    Panu Saari
    Virpi Välimäki
    Hannes Jämsä tp.

    Kontrabasso

    Jarkko Uimonen *
    Oskari Hanhikoski **
    Joni Armio ***
    Tuomo Kinnunen
    Juha Kleemola
    Antti Laulaja
    Heikki Lehtinen
    Aida Salakka tp.

    Huilu

    Annaleena Jämsä *
    Malla Vivolin **
    Nina Johnson ***
    Seppo Planman
    Senja Peltokangas tp.

    Oboe

    Simeon Overbeck * tp.
    Juha Ala **
    Nevio Keller ** tp.
    Lucía Castillo *** tp.

    Klarinetti

    Mark Reding **
    Janne Pesonen ***
    Laure Paris tp.
    Jussi Uuksulainen tp.
    Hyesoo Kim tp.

    Fagotti

    Aleksei Dmitriev *
    Eri Ikeda **
    Ananta Diaz *** tp.
    Alan Davidson tp.

    Käyrätorvi

    Jouni Suuronen **
    Pauliina Koskela ***
    Ismo Ponkala
    Timo Ruskeepää
    Erno Toikka tp.

    Trumpetti

    Xiang Guo *
    Tamás Mészáros ***
    Laura Vaittinen tp.

    Pasuuna

    Antti Hirvonen *
    Vygantas Silinskas **
    Ivan Cheung

    Tuuba
    Harri Miettunen *

    Patarummut

    Tiina Laukkanen *
    Harri Lehtinen *** tp.

    Lyömäsoittimet

    Jarmo Niininen *** tp.
    Tuomo Oravakangas ***
    Tuomas Marttila tp.

    Harppu

    Kirsti Vartiainen *
    Minea Varho tp.

    * äänenjohtaja
    ** vuorotteleva äänenjohtaja
    *** varaäänenjohtaja
    tp. tilapäinen

  • Sinfonia nro 9 D-duuri
    I Andante comodo
    II Im Tempo eines gemächlichen Ländlers
    III Rondo–Burleske
    IV Adagio

    ——————–

    Taiteilijoiden teosten kautta on vuosisatojen ajan etsitty heijastuksia heidän sisäisestä maailmastaan. Harva säveltäjä tarjoaa tähän hedelmällisempää maaperää kuin Gustav Mahler (1860–1911), jonka kesken katkennut, rakkauden ja tragedioiden sävyttämä elämä tuntuu kulkevan hänen teostensa ääniraitana. Etäältä tarkasteltuna Mahler todella vaikuttaa säestävän elämäänsä erehtymättömällä tarkkuudella: rukkaset sopraano Johanna Richteriltä synnyttivät Vaeltavan kisällin laulut, rakastuminen Alma Schindleriin viidennen sinfonian Adagietton, ja lapsen kuolemaa edelsivät Kindertotenlieder-laulut.

    Vuonna 1904 valmistuneesta kuudennesta sinfoniasta alkaen teoksiin on liitetty myös taianomaisia ennustuksia, aivan kuin Mahler olisi sävelillä sinetöinyt elämänsä ja antautunut kohtalon armoille. Muistelmissaan Gustavin puoliso Alma Mahler tulkitsi kuudennen sinfonian kolmea kuolettavaa iskua: juutalaisvihan siivittämät potkut Wienin Valtionoopperasta, lapsen kuolema tulirokkoon ja diagnoosi parantumattomasta sydänviasta, joka viimeistään sammuttaisi säveltäjän elämänjanon. Tämän tulkinnan mukaan myöhemmät teokset – erityisesti yhdeksäs sinfonia (1909) ja kesken jäänyt kymmenes (1910) – olisivat kuolemastaan tietoiseksi tulleen Mahlerin jäähyväiset maailmalle.

    Alman muistelmat, virheineen ja epäjohdonmukaisuuksineen, voi kuitenkin laskea jälkiromanttisen mytologisoinnin piiriin. Vaikka antisemitismi rehottikin Wienissä, Mahler lähti Valtionoopperasta todennäköisesti oma-aloitteisesti paremman palkan, helpomman työn ja uranousun perässä. Sydänvika oli alkanut jo lapsuudessa, eikä ollut tähänkään mennessä estänyt häntä nauttimasta elämästä. Vaikka sairaus rajoitti raskasta liikuntaa, se ei merkinnyt välitöntä kuolemanvaaraa; kuihtumisen sijasta Mahler valmisteli New Yorkin Metropolitanin tulevaa kautta ja viimeisteli kahdeksatta sinfoniaansa, josta oli tuleva historian massiivisin orkesteriteos. Lapsen menettäminen oli epäilemättä musertava kokemus, vaikka Mahler oli nuoruudessaan haudannut suurimman osan kolmestatoista sisaruksestaan jo lapsena.

    Viimeisten sinfonioiden kuolonaiheet eivät välttämättä siis viittaa ajankohtaisiin pelkoihin, tuonpuoleinen kun on läsnä lähes kaikissa Mahlerin teoksissa riippumatta niitä ympäröineistä myrskyistä: toinen ja viides sinfonia alkavat hautajaiskuvaelmalla, neljäs päättyy jumalalliseen paratiisiin, ja ensimmäinen sinfonia hiljentyy surumarssiksi Jaakko Kulta -laulun mollimuunnelmalla. Yhdeksäs sinfonia ei poikkea teemaltaan, mutta se venyttää hyvästien tunnelmaa entisestään luopumisen, hyväksymisen ja lopullisuuden näkyihin. Silti se kertoo ennen kaikkea eletystä elämästä. Sinfonian ensimmäinen osa alkaa soitinryhmien tuodessa omat aiheensa yhteen kuin sydämenlyönnit, jotka muuttuvat hengitykseksi ja sitten liikkeeksi. Osan aikana kuullaan viittauksia Mahlerin omiin sinfonioihin (1., 3. ja 7.) sekä Johann Straussin valssiin Freuet Euch Des Lebens (Nauttikaa elämästä). Ensimmäisen osan loppuun Mahler raapusti vielä muistiinpanon: ”oi menetetty nuoruus, oi rikkoutunut rakkaus”, joka on kenties huomautus Alman hiljattain paljastuneesta suhteesta arkkitehti Walter Gropiukseen.

    Toinen osa matkaa alppikylien maalaisjuhliin, porvariston salonkeihin ja sinfonian historiaan. Se alkaa Beethovenin ja Schubertin suosimalla ländlerillä, jatkuu vauhdikkaalla, mahtipontiseksi kehittyvällä wieniläisvalssilla ja päättyy menuettiin, Haydnin ja Mozartin sinfonioita värittäneeseen hovitanssiin.

    Kolmannessa osassa, Rondo–Burleskessa, Mahler on moderneimmillaan ja armottomimmillaan. Riitasointujen täyttämä kiihko on tulkittu nostalgian kritiikiksi, aivan kuin Mahler hakkaisi säpäleiksi paitsi toisen osan naiivit luontokuvat myös sinfonisen nostalgiansa. Hän irvailee Emanuel Chabrierin Suite Pastoralelle ja parodioi Franz Leharin operettisävelmiä. Osan omistuskirjoitus ”Veljilleni Apollon kukkulalla” lähettää happamat terveiset kriitikoille.

    Viimeinen osa lainaa Beethovenin Jäähyväissonaattia sekä Mahlerin omia Das Lied von der Erdeä ja Kindertotenlieder-sarjan laulua, joka toteaa: ”Päivä on ihana noilla kukkuloilla.” Viimeinen tahti on merkitty kuin varmuuden vakuudeksi tulkintaohjeella “ersterbend” (kuollen) – aivan kuin musiikki ei yksin riittäisi ilmaisemaan lopullisuutta.

    Teksti: Jaani Länsiö