Romantiikan sydämessä

7.9.2023
19.00 - 21.00
Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Tabita Berglund, kapellimestari
Akiko Suwanai, viulu

Edvard Grieg: Peer Gynt, sarja nro 1
Pjotr Tšaikovski: Viulukonsertto D-duuri op. 35
Carl Nielsen: Sinfonia nro 2

Tunteiden paloa, soittokykyjen äärirajoja ja kertomuksia sanattomien sävelten keinoin – tervetuloa romantiikan sykkivään ytimeen! Aikamme suurimmaksi kapellimestarilupaukseksi ylistetty Tabita Berglund johtaa kaikkien aikojen hittikimaran sekä Carl Nielsenin neljää persoonallisuustyyppiä kuvaavan sinfonian. Japanilaistähti Akiko Suwanai esittää bravuuriteoksensa, Tšaikovskin sentimentaalisen viulukonserton.

Tämä on kausikorttisarjan konsertti, johon kuuluu lisäksi Teokset tutuiksi -tilaisuus klo 18 sekä maksullinen (10€) Lapsiparkki alkaen klo 18.45

Konsertissa on väliaika. Konsertti päättyy noin klo 21.

Liput: Perushinta 30 € / eläkeläiset 24 € / opiskelijat, työttömät ja varushenkilöt 15 € / alle 17-vuotiaat 10 €

Voit ostaa lippuja Tampere-talon lipunmyynnistä, Kulttuurimyymälä Aplodista ja osoitteesta Lippu.fi (Lippu.fi:n myyntikanavissa lipun hintaan lisätään tilaus- ja maksutapamaksu)
Päivät
7.9.2023
Aika
19.00 - 21.00
Sijainti
Tampere-talo, Yliopistonkatu 55, 33100 Tampere
Hinta
10-30€

Esiintyjät ja teokset

  • ”Norjalainen kapellimestari Tabita Berglund (s. 1989) kuuluu suurimpiin eurooppalaisiin lupauksiin”, otsikoi Helsingin Sanomat vuonna 2021. Berglund on yksi tämän päivän jännittävimmistä ja lahjakkaimmista nuorista kapellimestareista, joka saavuttaa mainetta valppaalla, karismaattisella ja inspiroivalla tyylillään.

    Berglund on Kristiansandin sinfoniaorkesterin johtava vieraileva kapellimestari kevääseen 2024 saakka. Sen lisäksi hän vieraille ahkerasti Euroopan ja Amerikan orkestereissa. Kaudella 2023/24 hän debytoi mm. Dallasin sinfoniaorkesterin, Ruotsin radion sinfoniaorkesterin, Bernin sinfoniaorkesterin, Philharmonia-orkesterin, BBC:n Skotlannin sinfoniaorkesterin, Dresdner Philharmonien, Düsseldorfer Symphonikerin, Musikkollegium Winterthurin ja Grafeneggin festivaalien kanssa. Yhteistyössä Philharmonia Orchestran kanssa Berglund tekee debyyttinsä Garsingtonin oopperassa johtamalla Mozartin Le nozze di Figaron uusintaproduktiota.

    Viime vierailullaan Tampereella Berglund johti kevään 2022 avauskonsertin verkkokonserttina, ilman yleisöä. Tällä konsertilla hän tekee debyyttinsä elävän yleisön edessä Tampere Filharmonian kanssa.

    Berglund valmistui 2019 Norjan musiikkiakatemian orkesterinjohdon maisterikurssilta, jossa hän opiskeli professori Ole Kristian Ruudin johdolla. Alun perin hän on kouluttautunut sellistiksi. 2018–20 Berglund oli Talent Norway -ohjelman tähti, ja hän on saanut aiemmin Gstaadin kapellimestariakatemian Neeme Järvi -palkinnon. 2021 julkaistulla debyyttilevyllään, Berglund johtaa Oslon filharmonikkoja, solistina viulisti Sonoko Miriam Welde. Levy oli ehdolla Norjan Grammyn (Spellemann) saajaksi klassisen musiikin kategoriassa 2022.

  • Japanilainen Akiko Suwanai (s. 1972) on vakiinnuttanut asemansa kysyttynä viulutaiteilijana. Kansainvälisen Tšaikovski-kilpailun voitto 1990 avasi hänelle kukoistavan uran. Suwanai on esittänyt kamarimusiikkia ympäri maailmaa ja työskennellyt korkealuokkaisten orkestereiden ja kapellimestareiden kanssa.

    Viime kaudella orkesterien solistivierailujen lisäksi Akiko teki kiertueen Rotterdamin filharmonikkojen kanssa. Tällä kaudella hän esiintyy muun muassa ensimmäistä kertaa järjestettävällä Kaukoidän klassisen musiikin festivaalilla yhdessä kuuluisan sellisti Istvan Vardain kanssa, sekä palaa maineikkaalle Stresan festivaalille.

    Suwanai levytti äskettäin Bachin sooloviululle sävelletyt sonaatit ja partituurit Universal Classics -levymerkille. Hänet tunnetaan myös harvemmin esitettyjen teosten mestarillisista tulkinnoista ja intohimostaan uutta musiikkia kohtaan. Hän on toiminut Tokiossa pidettävän kansainvälisen musiikkifestivaali NIPPONin taiteellisena johtajana kymmenisen vuotta. Festivaali järjestää erilaisia orkesteri- ja kamarikonsertteja sekä tilaa säännöllisesti uusia teoksia ja kantaesityksiä japanilaisilta ja kansainvälisiltä säveltäjiltä.

    Suwanai opiskeli Toho Gakuen -musiikkikoulussa Toshiya Eton, Columbian yliopistossa ja Juilliard School of Music-oppilaitoksessa Dorothy DeLayn ja Cho-Liang Linin sekä Berliinin taideyliopistossa Uwe-Martin Haibergin johdolla. Akiko Suwanai konsertoi ”Charles Reade” Guarneri del Gesu -viululla.

  • I-viulu
    Lotta Laaksonen
    Riikka Marttila
    Liina Nuora-Loijas
    Tatevik Ayazyan
    Maria Garcia Escudero
    Raimo Hannikainen
    Siri Heinonen
    Katri Nikkanen
    Ivi Ots
    István Szalay
    Vitali Torkkeli
    Kati Tuominen-Heroja
    Johanna Koponen
    Adriana Iacovache-Pana

    II-viulu
    Kimmo Tullila
    Hanna Parviainen
    Riitta Hallila
    Linda Halme
    Heikki Hannikainen
    Elina Kilpinen
    Kirsi Korpela-Pulkkinen
    Kristine Lilientale-Birzniece
    Eeva-Liisa Suuronen
    Pirjo Tulisalmi
    Sanna Tullila
    Anni Ylikallio
    Josefina Haikarainen
    Kaisa Porra-Hänninen

    Alttoviulu
    György Balázs
    Anni Tiainen-Hammo
    Vadim Grumeza
    Heili Hannikainen
    Marianne Hautakangas
    Elizabete Jokiranta
    Kimmo Kivivuori
    Anne Korhonen
    Taavi Nachtigall
    Satu Kae
    Pia Kukkonen
    Iina Marja-aho

    Sello
    Kalle-Pekka Koponen
    Saara Särkimäki
    Virpi Välimäki
    Reinis Birznieks
    Miika Jämsä
    Maija Juuti
    Sampo Liukko
    Panu Saari
    Hannes Jämsä
    Tommi Wesslund

    Kontrabasso
    Jarkko Uimonen
    Joni Armio
    Juha Kleemola
    Pentti Huhtinen
    Tuomo Kinnunen
    Antti Laulaja
    Heikki Lehtinen
    Mika Nikkanen Huilu
    Annaleena Jämsä
    Malla Vivolin
    Nina Johnson

    Oboe
    Cristian Moré Coloma
    Reiko Mori

    Klarinetti
    Mark Reding
    Reetta Näätänen

    Fagotti
    Aleksei Dmitriev
    Lauri Mykrä

    Käyrätorvi
    Aleksi Mäkimattila
    Pauliina Koskela
    Ismo Ponkala
    Timo Ruskeepää
    Vilma Peltonen

    Trumpetti
    Xiang Guo
    Aki Välimäki
    Pawel Marciniak

    Pasuuna
    Vygantas Silinskas
    Mikhail Kapustin
    Olavi Hostikka

    Tuuba
    Harri Miettunen

    Timpani
    Tiina Laukkanen

    Lyömäsoittimet
    Tuomo Oravakangas
    Harri Lehtinen

  • Romantiikan 1800-luvun suurin alahaara kasvoi kansallisten ominaisuuksien suuntaan. Oman maaperän antimista kasvatettu kuvataide, kirjallisuus ja musiikki hakeutui syvälle myyttien ja sankaritarinoiden ytimeen luodakseen suurta valtiollista kertomusta ja nationalistista ylpeyttä. Säveltaiteessa kansallisromantiikkaa loivat esimerkiksi tšekkiläiset Bedřich Smetana ja Antonín Dvořák, unkarilainen Franz Liszt, puolalainen Frédéric Chopin, englantilainen Edward Elgar, venäläinen Modest Musorgski ja suomalainen Jean Sibelius. Norjan tärkein kansallisromantikko oli Edvard Grieg (1843–1907).

    Myös Grieg kutoi kansallista identiteettiä yhdessä kirjailijoiden, etenkin Bjørnstjerne Bjørnsonin kanssa. Yhdessä he olivat laatineet myös keskiaikaisesta kuningas Olav Trygvasonista kertovan oopperan, mutta taiteelliset erimielisyydet jättivät työn puolitiehen. Koska Grieg oli vakaasti päättänyt säveltää näyttämöteoksen, hän etsi uuden kumppanin Henrik Ibsenistä ja tämän näytelmästä Peer Gynt. Vuonna 1876 ensi-iltansa saaneen näytelmän musiikki lienee Griegin tunnetuin orkesteriteos. Itse hän ei ollut siihen tyytyväinen: ”Olin pakotettu tekemään tilkkutäkkiä, enkä missään nimessä saanut ylittää annettuja kestoja”, Grieg kirjoitti. ”Siksi kappaleista tuli lyhyitä.”

    Grieg laati yli 90-minuuttisesta kokonaismusiikista kaksi parhaiden palojen sarjaa, joista ensimmäinen lienee soitetumpi: Aamutunnelma maalaa kuvaa Marokon aavikolta heräävästä matkamies Gyntistä, kun taas Åsen kuolema kuullaan hänen palattuaan kotiinsa ja löydettyään äitinsä menehtyneenä. Marokossa Gynt tapaa myös Anitran, joka viettelee hänet tanssillaan. Sarja päättyy Vuorenkuninkaan luolaan, josta Gynt pakenee peikkolauma perässään.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Pjotr Tšaikovskilla (1840–1893) oli sisäänrakennettu draamantaju niin musiikissa kuin elämässä. Esimerkeiksi käyköön hänen kaksi tunnetuinta konserttoaan, jotka syntyivät surkeiden tähtien alla vain ylittääkseen tielleen ladotut esteet vääjäämättömällä matkallaan menestykseen. Pianokonsertto b-mollissa (1875) sai perusteellisen tyrmäyksen pianisti Tšaikovskin esikuvalta Nikolai Rubinsteinilta, jonka oli tarkoitus kantaesittää se Moskovassa. Lopulta teos matkusti Hans von Bülowin kanssa Bostoniin ja sieltä ylistysten kera maailmalle.

    Viulukonsertto (1878) valmistui samalla reseptillä. Tšaikovski oli räätälöinyt sen Pietarin keisarillisen orkesterin konserttimestarille Leopold Auerille – tämän tietämättä. Säveltäjä oli vain ilmestynyt Auerin ovelle ja ojentanut tälle valmiin, painotuoreen partituurin omistuskirjoituksella. ”Ensin tunsin syvää kiitollisuutta”, Auer muisteli, ”kunnes tutustuin sävellykseen tarkemmin ja aloin toivoa, että tämä suuri säveltäjä olisi näyttänyt sen minulle etukäteen. Olisimme varmasti säästyneet paljolta harmilta.” Palautteesta pahastunut Tšaikovski vaihtoi omistuskirjoituksen Joseph Brodskylle, jonka kantaesitys Wienissä oli mahalasku. Kriitikko Eduard Hanslick tiivisti: ”Tšaikovskin viulukonsertto esittelee meille inhottavan ajatuksen sävellyksestä, jonka löyhkän voi aistia korvillaan.”

    Konserton jälleensyntymisestä on silti lopulta kiittäminen Aueria. Hän editoi viuluosuudet sormille sopivammiksi, viulun soinnille luontevammiksi, musiikin luonnetta ja säveltäjän tahtoa tukevammiksi. Juuri tässä muodossa teos tuli lopulta tunnetuksi historian suurimpiin, kauneimpiin ja esitetyimpiin kuuluvana romanttisena viulukonserttona.

    Teksti: Jaani Länsiö

  • Samana vuonna Jean Sibeliuksen kanssa syntynyt tanskalainen Carl Nielsen (1865–1931) oli aito kansallisromantikko. Hän oli yhtälailla perehtynyt Shakespeareen ja Platoniin kuin skandinaaviisiin myytteihin; musiikissaan hän sitoi yhteen kansallisen ja kansainvälisen, maalaisen ja urbaanin, klassisen ja modernin. Ulkokohtaisesta tyypillisyydestään huolimatta Nielsenin sävellykset pysyivät aikanaan silti vaikeasti lähestyttävinä, eivätkä ehkä vieläkään ole saavuttaneet niin yksimielistä hyväksyntää kuin vaikkapa Griegin ja Sibeliuksen teokset. Nielsenin tärkein perintö on hänen kuusi sinfoniaansa, joista etenkin neljäs (”Sammumaton”, 1916) kuuluu ohjelmistojen keskeiseen ytimeen.

    Toinen sinfonia (1902) sai alkunsa kapakassa, jonka seinältä Nielsen bongasi antiikin humoraalioppia esittävän piirroksen. Se oli tavattoman huvittava tekele, eikä Nielsen voinut pidätellä nauruaan, kun hurjaluontoinen koleerikko huitoi miekkaansa tukka pystyssä ja silmät pullistuneena ratsun selässä. Koomisuudestaan huolimatta näky ei jättänyt rauhaan, ja kotiin palattuaan Nielsen alkoi säveltää kuvan esittämiä personallisuustyyppejä neljäosaiseksi sinfoniaksi. ”Itse en toki halunnut huitoa miekallani ilmaa” Nielsen muisteli, ”ja toivoin myös, että yleisö ei nauraisi, ja ettei pilkka osuisi omaan nilkkaani.” Sävellystyö kesti lähes kaksi vuotta. Viimeinen osa valmistui vain noin viikko ennen kantaesitystä.

    Nielsen on asetellut neljä luonteentyyppiä klassisen sinfonian muotoon. Kiihkomielinen koleerikko avaa teoksen hurjistuneella ilmeellään, kun taas verkkaisesti reagoiva flegmaatikko tarjoaa toppuuttelevan vastavoiman. Kolmas osa on täynnä maailmantuskaa, melankolikon selittämätöntä ja tukahdutettua kaihoa. Reipas finaali kuvaa sangviinikkoa, ”ihmistä, joka hurjastelee huolettomana kuvitellen, että koko maailma on hänelle avoin.”

    Teksti: Jaani Länsiö