Humoristinen ja lämmin joulunajan klassikko-ooppera Hannu ja Kerttu ensi kertaa Tampere-talossa

Tampere Filharmonian syyskauden päättää saksalainen joulunajan klassikko-ooppera Hannu ja Kerttu, joka perustuu Grimmin veljesten tarinaan piparkakkutaloon eksyvistä sisaruksista. Maailman suosituimpiin kuuluvan oopperan suomenkielinen ja visualisoitu konserttiversio kuullaan kapellimestari Jonas Rannilan johtamana upean solistijoukon voimin ke 19.12. klo 19 Tampere-talon Isossa salissa.
– Hannu ja Kerttu on kuin pienoisversio Richard Wagnerin Parsifal -oopperasta. Molemmat perustuvat kertomuksiin ja ovat tyyliltään samankaltaisia. Hannu ja Kerttu on helpommin lähestyttävä – se sisältää laulettavia ja tanssittavia kansanlauluja, kokonaisuus on tiivis ja aihe kevyempi. Ooppera on saksankielisessä Euroopassa esitystilastojen kärjessä yhdessä Mozartin Taikahuilun kanssa. Hannu ja Kerttu on satuooppera aikuisille, mutta teoksen satumaailma lumoaa myös lapsikatsojat, Rannila kertoo.

Grimmin klassikkosadun juoni pehmeni Engelbert Humperdinckin käsissä, kun hän sävelsi oopperan omille lapsilleen vuonna 1893. Humperdinck poisti tarinasta ilkeän äitipuolen ja lapsia vaaniva noita näyttäytyy koomisena hahmona. Oopperan aarioissa kuullaan lastenlauluista tuttuja teemoja, kun taas esimerkiksi teoksen alkusoitto ja sen kaksi välisoittoa ovat orkesterin ”wagneriaanista sointihumalaa” parhaimmillaan, kuten Rannila musiikkia kuvailee.

Minna Lindgren kirjoittaa oopperasta kertovassa esittelytekstissään, että piparkakkutalo symboloi sadussa epävarmaa tulevaisuutta, joka on toisaalta pelottava toisaalta houkutteleva. Muita Hannun ja Kertun aiheita ovat hylkääminen, koettelemusten myötä kasvaminen sekä pelastuminen, joka edellyttää älykkyyttä ja rohkeutta. Suuri metsä edustaa kaikkea sitä, mikä lasta kodin ulkopuolella odottaa. Sen vastapainona köyhä kotimökki kuvaa perheen ihmissuhteita.

Oopperasta nähdään lyhennetty, kuvin ja valoin visualisoitu konserttiversio, joka lauletaan ja tekstitetään suomeksi. Hannun roolin tulkitsee Merikanto-laulukilpailun voittanut ja erityisesti moderneista oopperarooleista tunnettu mezzosopraano Essi Luttinen ja Kertun osan sopraano Kaisa Ranta, joka kuuluu Suomen Kansallisoopperan vakiovierailijoihin. Äidin ja noidan kaksoisroolin laulaa sopraano Päivi Pylvänäinen. Hänet on kiinnitetty tulevana kesänä myös Savonlinnan oopperajuhlille. Isän roolista kuullaan pitkän uran Saksassa tehneen baritoni Heikki Kilpeläisen tulkinta. Vuoden 2018 aikana Kilpeläinen on laulanut muun muassa neljä pääroolia Bernsteinin Candide-operetissa Savoy-teatterissa ja Rodrigon osan Verdin Don Carlossa Aleksanterin teatterissa. Kastekeijun ja nukkumatin kaksoisroolin Hannussa ja Kertussa tulkitsee sopraano Linda Urbanski. Noidan vangitsemina piparkakkulapsina esiintyy Tampereen Oopperan lapsikuoro, jonka on valmentanut kuoronjohtaja Jouni Rissanen.

Tampere Filharmonia tuo tämän humoristisen ja lämminsydämisen oopperan konserttikävijöiden ulottuville pitkästä aikaa Tampereella. Tampereen Ooppera esitti Hannun ja Kertun vuonna 1983. Oopperan ensiesityksen Saksassa vuonna 1893 johti säveltäjä Richard Strauss, joka ylisti muiden aikansa merkkihenkilöiden kanssa teosta monin sanoin: ”Sydäntä lämmittävää huumoria, yksinkertaisuudessaan hurmaavia melodioita, hienostunutta orkesterin käyttöä, triumfi kaiken kaikkiaan!”