Tampere Filharmonian West Side Story -levy julkaistaan Puistokonsertissa

Tampere Filharmonia julkaisee West Side Story -orkesterisarjan uuden levytyksen Puistokonsertissa perjantaina 10.8.2018. Levyllä orkesteri soittaa ylikapellimestarinsa Santtu-Matias Rouvalin johtamana Leonard Bernsteinin (1918–1990) sarjan Sinfonisia tansseja musikaalista West Side Story. Kappale on Bernsteinin vuonna 1961 sarjan muotoon sovittama lyhennelmä musikaalista West Side Story, joka oli saanut ensi-iltansa neljä vuotta aiemmin. Orkesterisarja sisältää musikaalin tuttuja rakastettuja teemoja, joista tunnistettavimpia ovat esimerkiksi Maria ja Somewhere. CD-levyä myydään Puistokonsertissa käteisellä hintaan 20 €, ja konsertin jälkeen äänitettä voi ostaa Tampere-talo Shopista.Orkesterisarja kuullaan Tampere Filharmonian Puistokonsertin viimeisenä numerona, ja mukana on orkesteria avustamassa useita lyömäsoittajia. Bernstein on säveltäjänä ajankohtainen, sillä hänen syntymästään on tänä vuonna tullut kuluneeksi 100 vuotta.Santtu-Matias Rouvali lempiteoksensa kimpussaLeonard Bernsteinin eloisa musiikki ja johtamistyyli ovat tehneet vaikutuksen Santtu-Matias Rouvaliin. West Side Story -levytystä Rouvali pitää pienenä kansainvälisenä käyntikorttina orkesterille.– Westis on mun lempiteos sillai, et mä oon ite aika kova fiftarimiäs, vaikkei se näy päällepäin. Me esitetään puistossa orkesterisarjaversio, johon on poimittu parhaat palat musikaalista ja yhdistelty attaccana toisiinsa. Siinä on paljon latinalaisrytmivaikutteita. Tietysti mä lyömäsoittajana oon niitä paljon kauhonu, niin se on tavallaan ”äidinmaitomusiikkia” mulle, kuvailee Rouvali.Solistit rakastuivat West Side Storyn musiikkiin jo lapsinaPuistokonsertin ohjelmalla kunnioitetaan tamperelaista teatteriperinnettä ja 50 vuotta täyttävää Tampereen Teatterikesää. Tampere Filharmonian solisteiksi saapuvat Tampereen Työväen Teatterin näyttelijät Petra Karjalainen ja Saska Pulkkinen. Karjalainen on aiemmin esiintynyt Tampere Filharmonian kanssa Mio, poikani Mio -esityksessä sekä Tampere-talon Itsenäisyyspäivän vastaanotolla vuonna 2013. Pulkkinen esiintyy orkesterin solistina ensimmäistä kertaa.– Rakastuin West Side Storyn musiikkiin ja tarinaan jo lapsena ja olen nähnyt siitä lukemattomia versioita. En ole kuitenkaan koskaan näytellyt itse produktiossa. Odotankin Puistokonserttia positiivisella jännityksellä, kertoo Petra Karjalainen.– Minä näyttelin Samppalinnan kesäteatterissa jengipoika Baby Johnia vuonna 2010. Hienoa päästä nyt sinfoniaorkesterin säestyksellä laulamaan myös niitä teoksen isoimpia biisejä, jatkaa Saska Pulkkinen.West Side Story -kappaleiden lisäksi konsertissa kuullaan muun muassa Pjotr Tšaikovskin ja Jukka Linkolan musiikkia.